Forskningsprosjekter ved Avdeling for folkehelsevitenskap

Physical activity and fall prevention among older adults: A review of literature with focus on nursing care

Dette er et mastergradsprosjekt ved Master i Avansert Geriatrisk Sykepleie.

Hensikt. Undersøke hvordan sykepleiere kan bidra til økt aktivitet og forebygge fall blant eldre innlagt i sykehus og langtidsopphold i institusjon.

Bakgrunn. Fall og relaterte skader er ledende årsaker til sykelighet og dødelighet blant eldre og fallrisikoen øker med økende alder på grunn av aldersbetinget nedgang i fysisk funksjon. Sengeleie er ofte foreskrevet som et tiltak for å forebygge fall blant eldre innlagt i sykehus og langtids-institusjoner, men sengeleie fører til funksjonssvikt og øker fallrisikoen. Sykepleiere er første-linje pleiere i sykehus og langtids-institusjoner, men det er lite klarhet i hvordan sykepleiere bidrar til fysisk aktivitet og forebygging av fall i pleien.

Design. En systematisk gjennomgang, som inkluderer både kvalitative og kvantitative studier.

Metode. Et systematisk søk ble gjennomført i OVID Medline, CINAHL og Swemed+ i januar 2017. Søkeord som reflekterer fysisk aktivitet, fall-forebygging, eldre og sykepleiere ble brukt i disse databasene.

TSD

• Ja

Godkjenninger

Prosjektet har ingen godkjenninger