Forskningsprosjekter ved Avdeling for pedodonti og atferdsfag

Longitudinell oppfølging av kariesutvikling hos barn fra fødsel til 12 års alder

Hovedmål er ved bruk av longitudinelle data å følge kariesutvikling og identifisere faktorer som har sammenheng med utvikling av karies i permanente tenner de første årene etter frembrudd. Delmål vil være å beskrive tannhelseatferd og forekomst av karies hos 12-åringer, og kariesutvikling hos barn fra 5 til 12 år. Videre vil det være delmål å studere om tannhelsetjenestens rutiner er tilpasset en populasjon med lav og skjev forekomst av karies hos barn.

Prosjektet utføres i samarbeid med Den offentlige tannhelsetjenesten i Akershus. Data samles inn ved hjelp av spørreskjema og kliniske undersøkelser i forbindelse med rutineundersøkelser i Den offentlige tannhelsetjenesten. Ved klinisk undersøkelse blir karies og munnhygiene registrert. Et spørreskjema fylles ut av foresatt eller barnet i forbindelse med undersøkelsen (informasjon om tannhelseatferd etc).

Data fra Mor- og barnundersøkelsen ble koblet til tannhelsedata ved forrige undersøkelse da barna var 5 år. Disse dataene kobles til data som ble samlet inn ved 12 års alder sammen med nye data fra MoBa innsamlet i perioden fra 5 til 12 års alder.

Resultatene vil gi ny kunnskap om tannhelseatferd og karies hos barn og danne et forskningsbasert grunnlag for forebyggende og helsefremmende arbeid i tannhelsetjenesten. Første del av prosjektet basert på data fra fødsel til 5 år, har resultert i flere publikasjoner og ett doktorarbeid.

Mulige konsekvenser vil være effektive og hensiktsmessige forebyggende tiltak som kan redusere kariesforekomst hos barn, bidra til å utjevne sosiale ulikhet og frigjøre tannhelsetjenestens ressurser til andre oppgaver.

TSD

• p344

Godkjenninger

REK - Ja 3 filer

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

Prosjektleder

Tove Irene Wigen

Ansvarlig enhet

Avdeling for pedodonti og atferdsfag