Forskningsprosjekter ved Avdeling for pedodonti og atferdsfag

Kan antibiotika føre til tannutviklingsforstyrrelse?

En emaljedefekt med stor klinisk betydning er MIH (molar incisor hypomineralisering). Dette defineres som en hypomineralisering med systemisk opprinnelse som rammer 1-4 av de første permanente molarer og/eller incisiver. Terminologien MIH ble introdusert i 2001 av Weerheijm et al. (1), men tilstanden har tidligere vært beskrevet som idiopatisk eller ikke-fluorotisk hypomineralisering og »cheese molars» av ulike forfattere. Lignende defekter har også vært sett på melkemolarer og hjørnetenner. Til tross for et stort antall studier, er det ikke funnet noen enkeltårsak til tilstanden, men flere faktorer er assosiert med tilstanden. Blant mulige etiologiske faktorer er hyppig antibiotikabruk, sykdommer i tidlig alder, høy feber, langvarig amming, fødsel ved keisersnitt og fødselskomplikasjoner. Studiene som er gjort, er mest epidemiologiske og mange av dem er ganske små (2). En studie viser at antibiotikabruk (amoxicillin), særlig i kombinasjon med NaF kan gi emaljeforandringer i tannanlegg fra mus (3). Tidlig fødte barn har stor sannsynlighet for å få infeksjoner. Siden det kan være vanskelig å diagnostisere infeksjon tidlig på disse, får de dermed rutinemessig minst to typer antibiotika.

Hypotesen vi ønsker å teste ut, er om antibiotika kan være en årsak til tannutviklingsforstyrrelser. Ved å utsette friske mus født til termin for de samme medikamentene som gis til tidlig fødte barn, ønsker vi å skille påvirkningen fra tidlig fødsel og underliggende sykdom fra medikamenteffekter.

Samarbeid

• Samarbeid med Universitetet i Tromsø
  • UiO er forskningsansvarlig

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

TSD

• Nei
  • Begrunnelse: Kun dyreforsøk

Godkjenninger