Forskningsprosjekter ved Fagavdeling for klinisk psykologi

Alliansedannelse i mentaliseringsbasert terapi og dialektisk atferdsterapi

Vi vil med hovedoppgaven vår undersøke med kvalitativ analyse hva som ser ut til å fremme arbeidsalliansen i to evidensbaserte behandlinger for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse: DBT og MBT, samt undersøke hvordan eventuelle forskjeller i terapeutiske strategier mellom disse behandlingsformene spiller inn i arbeidsalliansen. Studier har vist at arbeidsalliansen er spesielt viktig i behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelse, og at denne har hele 6 ganger større betydning for effekten av terapi for denne pasientgruppen sammenlignet med andre (Falkenström et al., 2013). Arbeidsallianse med denne gruppen er av behandlere ofte opplevd vanskeligere å opprettholde, og det forekommer hyppigere brudd (Gabbard et al. 1994). Nettopp fordi alliansen vil kunne fluktuere/variere mye iløpet av et terapiforløp med denne pasientgruppen synes den hensiktsmessig å studere for denne oppgavens formål.

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

Godkjenninger

NSD - Ja 2 filer