Forskningsprosjekter ved Fagavdeling for helse-, utviklings- og personlighetspsykologi

Forebygging av barn og unges psykiske lidelser

Denne studien gjennomføres i forbindelse med masteroppgaven til Eline Kleppe og Ingrid Grimstad i helse-, utvikling- og samfunnspsykologi ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo.

Formålet med studien er å undersøke hva som kan ha betydning for god forebygging av barn og unges utvikling av psykiske lidelser. Dette vil undersøkes gjennom å måle kvalitet, omfang og effekt av forebyggingen i bydelene og kommunene i opptaksområdet til barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) ved Akershus Universitetssykehus (Ahus). I forbindelse med dette har vi utviklet et spørreskjema som har til hensikt å måle kvalitet på og omfang av forebyggingsaktiviteten i førstelinjetjenestene. Spørreskjemaet sendes ut til tjenestene helsestasjon, skolehelsetjeneste, barnevern, pedagogisk-psykologisk tjeneste, familietjeneste og andre helsefremmende og forebyggende tjenester i bydelene og kommunene.

Forebyggingsaktiviteten i førstelinjetjenestene vil bli målt både gjennom objektive mål og respondentenes subjektive opplevelse av kvalitet, kapasitet, samhandling og organisering i og mellom tjenestene. Som mål på effekten av forebyggingen i de ulike bydelene og kommunene, vil resultatene fra spørreskjemaet sees opp mot henvisningstall til BUP Ahus.

Forskningsspørsmålet for studien er derfor: “På hvilken måte kan kvaliteten på forebyggingsaktiviteten i kommunen ha innvirkning på barn og unges psykiske helse?”. Vår overordnede hypotese er som følger: “Høyere kvalitet på forebyggingsaktiviteten i kommunen, har sammenheng med at færre barn henvises til behandling for psykiske lidelser”. Svikt i kvalitet, kapasitet, samhandling og/eller organisering i og mellom førstelinjetjenestene i de enkelte bydelene og kommunene, kan tenkes at har sammenheng med høyere henvisningsrate til BUP.

Egil Nygaard er hovedveileder og Evalill Bølstad Karevold er biveileder. Morten Grøvli som er avdelingssjef ved BUP ved Ahus vil være ekstern veileder.

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

TSD

• p849