Forskningsprosjekter ved Fagavdeling for helse-, utviklings- og personlighetspsykologi

The Matter of the First Friendship Study

Prosjektets mål er å undersøke om eksponering for utendørstid i barnehage henger sammen med barn og unges somatiske og mentale helse, samt kognitive utvikling. Studien bygger på fire tidligere datainnsamlinger , der 619 førskolebarn ble fulgt opp hvert år mellom 2006 og 2009. Barna ble intervjuet og testet; foreldrene og lærere svarte på spørreskjemaer. Planen for dette prosjektet er å finne igjen disse barna som nå er mellom 12 og 16 år gamle. Vi vil undersøke om utetid i barnehagen henger sammen med ungdommenes selvregulering, samt fysiske og mentale helse. Vår hypotese er at utetid i barnehagen og eksponering for naturlige omgivelser, stimuleres barns kognitive utvikling og utvikling av selv-regulering, som i ungdomsalder vil vise seg som bedre koleprestasjoner, samt færre symptomer på angst, depresjon, atferdsvansker og hyperaktivitet. Videre vil vi undersøke om utetid påvirker ungdommers somatiske helse, herunder overvekt, infeksjoner, astma, og allergier.

Research Activity:

Health Category:

Les mer om prosjektet

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

TSD

Godkjenninger

REK - Ja 3 filer

Tidspunkt for anonymisering og sletting av dataene