Forskningsprosjekter ved Fagavdeling for klinisk psykologi

The Norwegian Multicenter Study of Process and Outcome in Psychotherapy

"Multisenterprosjekt for studier av prosess og utfall i psykoterapi" undersøker effektiviteten av psykoterapi i norske poliklinikker. Pasienter med problemer av ulik alvorlighetsgrad får psykoterapi med varierende lengde. Prosjektet undersøker endring, både type, omfang og hvordan endring skjer.

Prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom fire forskergrupper for å utvikle et stort paraplyprosjekt innen forskning over prosess og utfall for psykoterapi. Prosjektet omfattet 8 delsentre med til sammen 370 pasienter fordelt på 89 psykoterapeuter

Mål

I prosjektet er det lagt til rette for en rekke problemstillinger. Med utgangspunkt i hovedtendensene innen psykoterapiforskning er følgende overordnede problemstillinger vektlagt:

• Betydning av terapeutfaktorer for utfall: bl.a. erfaring, kompetanse, modellegenskaper, interpersonlig stil og evne til å etablere en terapeutisk relasjon.

• Betydning av pasientfaktorer for utfall: bl.a. personlighetsforstyrrelser, grad av psykopatologi, komorbiditet, egoressurser, motivasjon og sosioøkonomisk status.

• Betydning av kongruens mellom terapeut- og pasientegenskaper for prosess og utfall: bl.a likhet/forskjell mht. alder, kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn, sivilstatus, livsfase og utvalgte psykologisk variabler (verdier, selvbilde, foreldrerelasjoner).

• Studere sammenheng mellom terapeutiske allianse, egenskaper ved den terapeutiske prosess og utfall.

• Identifisere og analysere unike hendelser i terapien ("change events") som pasient og/eller terapeut identifiserer som viktige/helt avgjørende for oppnådd forandring.

I tillegg kan forskere utforme egne problemstillinger med utgangspunkt i de foreliggende data og søke om tilgang på disse.

Les mer om prosjektet

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

TSD

Godkjenninger

NSD - Ja 1 fil

Tidspunkt for anonymisering og sletting av dataene