Forskningsprosjekter ved Fagavdeling for helse-, utviklings- og personlighetspsykologi

TIK Skole-pilot: Emosjonsveiledning av lærere i grunnskolen

English summary (in Norwegian below)

Tuning in to Kids School is a project that aims to investigate the effects of an emotion-focused teacher intervention in Norwegian primary schools. The purpose of TIK School is to increase teachers’ emotional competence by educating them in emotion coaching. Emotion coaching is a way of responding to emotions in a supportive and acknowledging manner, and guiding emotional expressions in a competent way. Consequently, the children will experience more supportive and competent role models in schools, in addition to a better learning environment, and this will aid students’ learning of how to regulate emotions.

Tuning in to Kids i Skolen er et prosjekt med målsetning om å øke vår kunnskap om betydningen av emosjonell kompetanse i skolen. Målet er å øke lærernes emosjonelle kompetanse gjennom å trene dem i emosjonsveiledning. Emosjonsveiledning innebærer å reagere på følelser på en støttende og anerkjennende måte, og veilede følelsesutbrudd til en trygg og mestrende form. Når voksne møter barns tristhet, sinne, redsel og glede på en anerkjennende måte, vil barna kunne føle seg mer sett, møtt og akseptert.

Lærere blir også veiledet i hvordan håndtere sine egne følelser i utfordrende situasjoner i klasserommet. Disse ferdighetene har vist seg å være ekstremt viktige for å hjelpe barna til å takle emosjonelle utfordringer i skolehverdagen, som igjen fremmer faglig fungering og god lærer-elev relasjon.  

Prosjektet innebærer derfor å trene opp PPT/helsetjenestene som jobber mot skolen til hvordan fremme emosjonsveiledning hos ansatte i skolen. Disse tjenestene vil gjennom gruppeveiledning av lærerne bidra til kompetanseheving. Intervensjonen bygger på emosjonsveiledningsprogrammet Norwegian Tuning in to Kids (N-TIK), og hovedfokuset ligger på veiledningsgrupper for lærere ved barnetrinnene 1-4.

Prosjektbeskrivelse med vedlegg

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

TSD

  • p1237

Godkjenninger

NSD - Ja 1 fil

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

REK - Ja 1 fil

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

Andre godkjenninger1 fil

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

Prosjektleder

Evalill Bølstad

Ansvarlig enhet

Psykologisk institutt

Forskere

Prosjekttype

  • Forskerprosjekt

Helsefaglig forskning

  • Nei

Personopplysninger

  • Ja

Tidsperiode

  • Start: mai 2019
  • Slutt: juli 2025
Logg inn for å redigere