Hvordan bli synlig på nett? (Søkemotoroptimalisering)

Mange bruker Google til å finne fram på nett. Når du lager innhold du vil at folk skal finne fram til, er det derfor viktig å tenke på hvordan Google fungerer.

Lag brukervennlig innhold

Det aller viktigste du kan gjøre, er å lage godt, brukervennlig innhold og følge regler for universell utforming. 

Finn ut hvilke ord målgruppa bruker

Hvilke ord bruker målgruppa når de søker etter ditt innhold? Bruk samme ord når du skriver tekster. Å finne frem til gode nøkkelord er en viktig del av arbeidet med å lage brukervennlig innhold, men blir alt for ofte glemt. Ofte er vi mer opptatt av hva vi vil si om temaet. 

Jobben med å finne nøkkelord bør helst starte før du lager selve nettsiden, for eksempel når dere skal bestemme navnet på et studieprogram eller et forskningsprosjekt. Det kan også være lurt å tenke søk og nøkkelord når du vurderer hva du skal prioritere å lage innhold om, for eksempel en forskningsnyhet. Har du noe å formidle som samsvarer med et spørsmål mange stiller seg? Da har du en god mulighet for å få folk inn på sidene deres.

Hvis du allerede har en nettside, kan det være lurt å sjekke hvilke ord folk bruker for å finne deg i dag, og om det er mange søk på Google på synonymer du ikke bruker.

For eksempel vil en møbelforretning som bruker ordet «hvilestol» går glipp av trafikk fra potensielle kunder som søker etter «lenestol» eller «stressless»: 

Bildet kan inneholde: rektangel, skråningen, font, linje, rød.
Skjermdumpen er fra Google Trends. Her kan du sjekke og sammenligne ulike søkeord.
  • På Google Trends kan du undersøke bruk av ulike søkeord, og sammenligne.
  • På Google kan du teste ut mulige søkeord. Ved å sjekke «relaterte søk» og «folk søker også etter» kan du snappe opp tips til alternative søkefraser. 
  • På Google Analytics kan du finne ut hvilke søkeord som brukes internt på nettstedet. 
  • På Google Search Console kan du sjekke hvilke søk som fikk folk inn på dine nettsider. 

Se veiledning for å ta i bruk Google Analytics eller Google Search Console.

Bruk nøkkelord i formatert tekst

Google betrakter formatert tekst som viktigere enn brødtekst. Derfor er det lurt å bruke ord du vil være søkbar på i

  • ingress
  • mellomtitler    
  • lenketekster
  • fet tekst
  • bildetekster og alternative tekster (alt-tekster)
  • titler på bilder, filmer og andre filer 

Dette gjelder også på sider som lenker inn til siden du jobber med.
Pass på at du ikke overdriver bruken av nøkkelord. Teksten skal være lett å lese.

Bruk nøkkelord i url-en

Url-en (adressen) til siden bør også inneholde nøkkelord. 
Kutt ord som ikke er nødvendige fra url-en.

Bruk nøkkelord i lenker

  • Når du lenker til siden: Lag en lenketekst som inneholder sidetittelen og eventuelt andre nøkkelord. Hvis for eksempel «filosofi» er et viktig nøkkelord på siden din, bør lenker til siden inneholde dette ordet. For eksempel: «Les mer om bachelor i filosofi» 
  • Hvis forskningsprosjektet ditt har en kortversjon du vil at folk skal huske, bør du passe på at denne kortversjonen blir brukt, også i lenker inn til siden. 
  • Ikke bruk nøkkelordet i lenker som peker ut fra siden din. 

Vurdér optimalisering mot korte versus lengre søkefraser

Vil du legge til rette for korte og generiske søkefraser («vitnemål») eller lengere og mer spesifikke søk («vitnemål for fritt sammensatt bachelor»)? Ofte er det høyere søkevolum på de korte søkene, men også høy konkurranse, og dermed vanskeligere å komme opp i trefflistene til Google. 

Les mer om nøkkelord knyttet til «long tail» og «short tail» (SEO prosessor). 

Spesielt viktig: Tittel og metabeskrivelse

Tittel og metabeskrivelse kan ha stor betydning for hvor mange som klikker seg videre til nettsiden din. Bruk derfor litt ekstra tid på dette innholdet. 

Skjermdump som viser hva som er tittel og metabeskrivelse i et søkeresultat fra Google

Tittel (overskrift) 

Tittelen skal være informativ og kort, og nyttig for brukeren som leser siden. Med tanke på Google, kan du ta med deg disse tipsene: 
Plasser nøkkelordet (søkeordet) tidlig i tittelen. 

Anbefalt lengde er rundt 60 tegn. Men siden du må regne med «- Universitetet i Oslo» i antallet tegn, gjenstår det ca. 40 tegn til din tittel. Tittelen vises automatisk i søkeresultatet. 

Tittelen skal være unik. (Ingen andre sider på nettstedet skal ha samme tittel.) 

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen skal fortelle hva som finnes på siden. Den skal være lettlest, og gi lyst til å velge akkurat ditt innhold. Den har liten betydning for rangering på Google, men kan ha stor betydning for om brukeren klikker seg inn på nettsiden din. 

Bruk nøkkelord (søkeord) i metabeskrivelsen, på en lettlest måte.
Optimal lengde er mellom 150 og 160 tegn.

Metabeskrivelsen skal være unik. Ingen andre sider skal ha samme beskrivelse.

Pass på at tittel og metabeskrivelse spiller på lag. 

Metabeskrivelsen vises ikke noe sted på nettsiden, bare i søkemotorer. Vi har ingen garanti for at Google henter denne teksten, men vanligvis gjør søkemotoren det. 

Legg inn metabeskrivelse under fanen «Om»: 

Skjermdump som viser at man kan endre teksten i feltet "metabeskrivelse".

Be Google indeksere siden din på nytt

Hvis du har gjort store endringer på nettsidene dine, kan det ta litt tid før de vises på Google. I så fall kan du Google indeksere de oppdaterte sidene. Det gjøres av nettredaktøren, i Google Search Console. 

Obs! Ikke be om for mange oppdateringer på én gang, da kan du bli utestengt fra funksjonen. 

Vær konsistent

Bestem deg for hvilke ord du vil være søkbar på, og bruk disse ordene konsekvent:

  • på nettsider
  • på konferanser, arrangementer o.l.
  • i trykt materiell
  • alle andre steder hvor du snakker om temaet

Mål om det fungerer

Fungerer endringene? Sjekk om flere kommer til nettsidene dine etter endringene. Sjekk innebygd statistikk i Vortex (under fanen «om»), eller spør din nettredaktør om vedkommende har mulighet til å sjekke i Google Analytics.

Se også

Slik virker søket på uio.no

Publisert 5. mai 2014 15:07 - Sist endret 23. juni 2023 13:12