Studiestart: Møte 27. april 2018

Til stede:

  • Helena (MI)
  • Nina (FAI)
  • Anna (KI)
  • Kristine (MN)
  • Marianne (IFI)
  • Kristin B. Eliassen (IFI)
  • Katrine (GEO)
  • My (IBV)

Meldt forfall: Vanja (GEO), Elise (IFI)

STUA: Temamøte - studiestart 27. april (pfd)

Referat:

Sak 1: Retningslinjer for faddere på UiO

SKS har foreslått å sette opp felles retningslinjer for faddere ved UiO, som inkluderer policy for rus/alkoholmisbruk. Bakgrunnen er bl.a. at faddersjefene på de ulike fakultetene har etterspurt tydeligere retningslinjer, som de kan vise til i potensielt "vanskelige" situasjoner med sine faddere. Målet er å lage noen generelle retningslinjer som faddersjefer og fadderkoordinatorer kan bruke i opplæringen ute på fakultetet.

Faddersjefnettverket og faddersjefsekretariatet har laget et første utkast, som ble diskutert og revidert i møte med studiestartnettverket 24. april. Ina ga bl.a. tilbakemelding på vegne av MN at vi ønsker et eget punkt om ulykker ved studiestart. Forslaget fra studiestartnettverket vil bli sendt på høring til relevante parter, samt Universitetsdirektøren. De ferdige retningslinjene legges inn i fadderopplæringsmalen hos UiO sentralt, og kan brukes i kursing av faddere lokalt i august.

Sak 2: Fadderrekruttering

Fadderrekrutteringen er i full sving, og noen programmer har allerede nådd maks antall. Minner om at fakultetet tar seg av stenging av påmelding, når et program når maks antall. Nettskjema vil være åpent til 1. juli.

Sak 3: Felles fadderopplæring på MN

Vi planlegger felles opplæring for alle faddere på MN-fakultetet, fredag 10. august kl.12-14 i Sophus Lies auditorium. Dette passer bra med fadder kick-off, som arrangeres samme dag kl.15. Siden Matematisk institutt har booket auditoriet samme dag kl.9.30-12.00, i forbindelse med forelesning i MAT0011, satser vi på å begynne ca. kl.12.15. Seminaret vil være på norsk. Temaer vi tenker å gå gjennom på opplæringen er bl.a.:

  • Lykkepromille
  • På den sikre siden
  • Innslag fra politiet/beredskap
  • Infosentrene (Knutepunktet og MN-studieinfo)
  • Retningslinjer for faddere

Sak 4: Program studiestart høsten 2018

Vi tok en runde rundt bordet, hvor instituttene fortalte om arbeidet med studiestart og planleggingsprosessen. De fleste instituttene er godt i gang med arbeidet, og har hatt opp til to møter med fadderkoordinatorene. GEO og BIO kommer til å dele ut brosjyrer til de nye studentene. Kristine orienterte om status for årsenheten i realfag. Det er fortsatt vanskelig å rekruttere faddere til årsenheten, og vi trenger drahjelp fra instituttene. Minner om at det må legges inn minst ett arrangement i programmet ved instituttene som årsenheten kan bli med på. 

Instituttene har publisert program for studiestart på programsidene. Alle bør ta en dobbeltsjekk, og se at informasjon er oppdatert, riktig lenking, osv. Frist for ferdigstilt program er 15. juni. Alle instituttene kommer til å publisere programmet for uke 33 (pdf) på denne nettsiden. Stor stjerne i boka til de av dere som har gjort litt mer ut av denne siden, med bilder o.l. Fakultetet har også henvist til program for studiestart ved alle programmene på siden om fadderordningen på MN.

Sak 5: Pins/buttons

Fakultetet ønsket i utgangspunktet å sløyfe buttons fra budsjettet, bl.a. fordi vi har lagt en del midler til oppstartsseminar for nye fadderkoordinatorer på MN. Siden dette seminaret ble gjennomført i vesentlig mindre skala enn opprinnelig tenkt, vil det trolig være tilgjengelige midler til buttons. I tillegg har de fleste instituttene også uttrykt et sterkt ønske om å fortsette med buttons, og fakultetet ønsker derfor å få til finansiering av dette.BIO ytret et ønske om bånd til håndledd istedenfor buttons, og Ina skal finne ut om dette lar seg gjøre.

Ina har prøvd å gjøre litt research på buttons/pins; design, navn, antall, og pris. Flere institutter tok med buttons fra 2017 - takk for hjelpen. Instituttene sender Ina forslag til navn på buttons, frist i løpet av uke 18. Med tanke på antall ble vi enige om at vi bestiller buttons tilsvarende antall nye programstudenter, siden fadderne kan tilhøre gamle studieprogrammer. 

Sak 6: Eventuelt

T-skjorter med årstall

forrige møte kom det et forslag om å ha årstall på t-skjortene til fadderne, slik at studenter som ikke er en del av fadderordningen misbruker gammel t-skjorte. Fakultetet har meldt dette inn til Studiestartnettverket (UiO), og de var veldig positive til forslaget. Hvis årstall skulle med på armen, ville det bli en betydelig større kostnad. Alternativt kunne man ha årstall på bryst/rygg, men det var ikke tid til å gjøre om på design nå. Forslaget er notert, og skal vurderes ved neste bestillingsrunde.

For øvrig om faddergoder:

  • Akademika bidrar med handlenett, SiO med termokopper og Karrieresenteret med annen, mindre gave.
  • UiO har bestilt t-skjorter til fadderne
  • Distribusjon ut til fakultetene planlagt til uke 26

GEO med fler uttrykte at det var veldig synd fadderne ikke fikk handlenett fra UiO. De fleste studentene har handlenett fra Akademika, og det er nesten viktigere med UiO-nett enn innholdet i nettet.

Pilot: dynamisk årshjul

Effektivisering og forenkling av studieadministrative arbeidsprosesser er i fokus om dagen. Fakultetet har fått tilbakemelding fra instituttnivå at det hadde vært gunstig å digitalisere arbeidsprosessene, muligens i form av et dynamisk årshjul. Dette er foreløpig ganske løst og på idé-nivå. Vi har plukket ut to prosesser for å prøve å lage en slags Outlook-kalender for frister, milepæler og arbeidsperioder: eksamen og studiestart. Studiestart kan være en fin pilot, siden vi allerede har et ganske etablert årshjul. Vi vil gjerne ha med oss en person fra IBV (f.eks. Kyrre), særlig siden IBV har vist interesse for digitale løsninger tidligere.

Forkurs (Ifi)

Ifi har prøvd å spikre dato for forkurs, og det blir trolig arrangert onsdag og torsdag uke 33, ca. kl.10-13.

For øvrig ytret instituttene at det er uheldig at Real undervisning arrangeres i uke 33. Er det mulig å arrangere dette eksempelvis uken etter studiestart (uke 34)? Link til arrangement i 2017: http://www.mn.uio.no/om/samarbeid/tilbud-skoler/skolelab-og-kompetansesenter/arrangementer/real-undervisning-aug-2017.html

Kommentar fra Ifi: Forkurs blir arrangert onsdag kl.9.30-13.00 og torsdag kl.10.00-13.00.

Kommentar fra fakultetet om Real undervisning: dette er bestemt i samråd med utdanningsledere. REAL undervisning vil uavhengig av dato, kollidere med noe enten det er ordinær undervisning eller forkurs.

Hjelp til registrering i StudentWeb

Det ble etterlyst dato og tid for drop-in på Abelstua, med hjelp til registrering i StudentWeb. Instituttene bruker videohjelp som i fjor, i tillegg til at fakultetet arrangerer en drop-in for alle studenter på MN. I 2017 ble dette arrangert onsdag 16. august, kl.13-16. Ina har kontaktet Student-IT og har booket Abelstua onsdag 15. august (2018) kl.13-16.

 

Publisert 3. mai 2018 12:31 - Sist endret 16. juli 2023 18:53