Prioriteringer 2015-2016
Om FS Webservices generelt: Behov for nye webservicer for integrasjon mellom systemer vil oppstå jevnlig. Vi sender nye bestillinger når behov oppstår, og spesifiserer i bestillingen dersom UiOs årsverk skal brukes, samt oppdaterer denne oversikten med aktuell sak.
Masteropptak
-
Åpne dokumentopplasting for enkeltsøkere, jf. RT#1790928 fra 20.4.2015.
Status 30.3.2016: Gjort til FS7.9: I nedre del av bildet søknad er det lagt til et nytt dato-felt "Frist ettersending". Denne skal overstyre fristen som er oppgitt på opptaket, kan med denne gi en senere frist (ikke tidligere). Fra FS7.9 vil funksjonen som markerer om det er kommet nye dokumenter på en søknad ta hensyn til dette feltet. (For sistnevevnte er det noe som forløpig fusker - kommer retting)
Det gjenstår å oppdatere selve søknadsweb til å ta hensyn til dato-feltet, for visning av den enkelte søkers reelle frist. FSAT har utviklingssak på det. Virker naturlig å få inn til neste versjon.
Status 1. juli 2016: I den siste versjonsendringen i Søknadsweb skulle dette ha vært innført. Vi har ikke kunnet teste dette siden det krever en databaseoppdatering for å få det på plass i Søknadsweb - og så vidt vi vet er ikke denne databaseoppdateringen på plass ennå.
Webservice for BAS-integrasjon
- Nye webservicer for Cerebrum
- RT#2200268 av 29.06.2016
System for sensurregistrering
- Sendt inn 22.05.2012 i RT#979224 (Jira-sak FS-286).
Fullført og løst 2015-2016-2017
Kandidatnummerering
- Umiddelbar automatisk kandidatnummerering, jf. RT#1847831 fra 25.6.2015, og oppfølging i RT#214851.
- Løst 20.2.2017 ved at Automatisk umiddelbar kandidatnummerering av kandidatnummertype STUDENTNR.
Webservice for undervisningsdata
- Sendt inn 23.11.2016 i RT#209821
- To nye felter i tjenesten.
- Løst tidlig i februar 2017
Webservice for eksamen - til nettsidene for publisering av eksamensinformasjon og datoer
- Ny ny webservice for eksamen. Skal brukes til nettsidene for publisering av eksamensinformasjon og datoer, jf. RT#2162918 av 24.5.2016
- I test fra august 2016. Nytt RT-nummer fra 14.10.2016: 208107.
- Løst 19.01.2017
Webservicen studieinfo2
- Utvide FSWS studinfo2 med data om ledige enkeltemner, jf. RT#2157014 av 18.5.2016.
- Løst i august 2016.
System for eksamensplanlegging
- Webservice for skriving til FS, sendt inn 28.1.2016 i RT#2053958
- Løst i februar 2016
System for fremmøteregistrering
- Løsning for masseregistrering (av store grupper/emner)
- Spesifikasjon for fremvisning av registrert oppmøte i StudentWeb, jf. RT#1667517.
Masteropptak
- Tekstkoden TIDLIGOPPTAK_VEIL jf. RT#1847953: Tekstkoder i Søknadsweb2.
- Utvidet antall tegn i feltet vilkarstatusnavn fra 250 til 4000, jf. RT#1628208 fra 22.10.2014. Løst i FS7.9 (våren 2016).
- Ny rangeringslikhetstype for underrepresentert kjønn, jf. RT#1922164 fra 14.9.2015. Løst i fsdemo og fsprod 11.2.2016
Undervisningsmodulen
- Utvidelse av FS456.001 med sorteringsvalg og 456.002 til å kjøres for flere partier. RT#1350057 fra oktober 2013 og RT#1968205 fra 4. november 2015.
- Nullstille timeplaner med FS408.001, jf. RT#2012150 av 18.12.2015. Løst i FS7.9.
System for eksamensplanlegging
- Webservice for integrasjon mot timeplanleggingssystemet TP, jf. RT#2006649 fra 14.12.2015. Løst 16.12.2015.
- Hente emner med eksamen/vurdering, jf. RT#2109963 fra sendt inn 29.3.2016. Løst 13.4.2016.
Kontroll av forkunnskapskrav
- Mer nyansert kontroll av forkunnskapskrav der intensivkurs foregår i starten av semesteret kreves avlagt før undervisningsstart for det videregående emnet. Detaljert beskrivelse i RT#1835931: Samkunnskapskrav for kurs i helse, miljø og sikkerhet (HMS). Løst 17.2.2016
Studentweb3
- Flere redigerbare webapplikasjon tekstkoder. Konkretisert i RT#1869321 fra 23.7.2015. Er løst bra nok per 16.11.2016.
Prioriteringer 2013-2015
Avdeling for fagstøtte (AF) ønsker å prioritere årsverket slik det går frem av tabellen under.
Prio | Tema | Beskrivelse | Status |
---|---|---|---|
1 |
System for fremmøteregistrering |
MN-fakultetet og Det medisinske fakultet (MED) har spilt inn ønske om et system der det blir enklere for faglærere å registrere studenter som møter på obligatorisk undervisning. Det er flere måter å gjøre dette på. Ønsket er en del av et IHR-prosjekt ved MED. Sendt inn i RT#1276416 og videresendt til den nasjonale gruppen som arbeider med Ny undervisningsmodul. Ønsket er høyt prioritert av to fakulteter (MED og MN). Spesifikasjon for fremvisning av registrert oppmøte i StudentWeb sendt inn 4.12.2014 i RT#1667517. |
Fremmøte for mindre grupper er i produksjon i ny Fagpersonweb. Venter på løsning for store grupper.
|
1 |
System for sensurregistrering |
I dag foregår sensurregistrering ved at sensor fyller inn karakterer på papirlister man får fra administrasjonen, disse leveres tilbake og punches i FS. Her er det mange muligheter for feil, og det ønskes en løsning der sensor selv kan registrere karakter. Selv med et eksamensprosjekt som gjør brorparten av de skriftlige eksamenene digitale/papirløse, vil det fremdeles gjenstå mange muntlige og praktiske eksamener hvor det er nødvendig med sensurregistrering. Sendt inn til Samarbeidstiltaket FS 22.05.2012 i RT#979224 (Jira-sak FS-286). |
Venter på FSAT. |
1 | Nominasjonweb - videreutvikling |
Samarbeidstiltaket FSs RT#1324346. Evaluering av nominasjonsløsningen for opptaket høsten 2013 (10.9.2013):
|
Logg: Til 7.5: Logg på hvem som nominerer (emailadresse for nominator på søknad) Mail: mai 15: Kan spesifisere avsenderadresse for mail til nominerte studenter - virker ikke Bedre rapport: Nye rapporter til klient 7.5.01: FS171.001 Nominerte søkere - kontrollrapport |
1 | Utvikling ifm. samordning av masteropptak |
Ønsket springer ut av IHR-arbeidet med samordning av masteropptaket ved UiO.
|
Resultatutveksling: Utført i ny søknadsweb: * Søker kan akseptere at institusjonen kan hente resultater fra andre institusjoner. * Studieønskene kan grupperes etter land eller fakultet Til 7.5.02-klient: Valg i Søknad samlebilde for å hente resultater fra andre institusjoner. Til FS7.6: I Søknad samlebilde vises alle tildelte grader (mouseover for å se alle). Til FS7.6: I Brevtype er det laget samlet visning av epost-tekster |
1 |
FS Webservices |
|
Timeplan- og timeplanlegging: Undervisning, eksamen og studieprogram er levert og i produksjon.
Devilry: Møte avholdt og beskrivelse av tjeneste for digital eksamen levert
|
2 | Datautveksling mellom Cristin og FS om mobilitet | ||
3 | Opplegg for digital klagebehandling | UiO ønsker å bruke nasjonal løsning. |
|
3 | Levere oppgaver til sensur elektronisk |
|
|
3 | E-forvaltning, samtykke, digital signatur |
|
|
Bakgrunn
I forbindelse med prosjektet internt handlingsrom (IHR) ønsker Universitetet i Oslo utvikling av FS for å forenkle rutiner og koplinger mot andre systemer. UiO ønsker at denne utviklingen skal skje relativt raskt, og ønsker derfor å finansiere et ekstra årsverk til utvikling av FS.
Styret for FS vedtok 10. juni 2013 å tilby UiO muligheten til å betale for et ekstra årsverk til videreutvikling av FS, gitt under følgende forutsetninger:
- Årsverket ansettes i SUN, på lik linje med andre FS-utviklere.
- Behovene må klargjøres og koordineres fra systemeier ved UiO.
- Utviklingen som gjøres må tilpasses, slik at løsningene kan tilpasses til andre institusjoner.
- Personen bør tilsettes i en periode på minimum 2 år.