3 myter og 4 tips om forskningsprosjektet ditt på nett

Se hva prosjektnettsiden kan hjelpe deg med og hvordan den blir god.

Illustrasjon: Corbis Images

HF har 200 forskningsprosjekter på nettsidene. Noen av dem er godt besøkt, de fleste er det ikke!

Først noen myter:

Myte nr. 1: Det er fort gjort å lage en presentasjon av prosjektet vårt på nettsidene. Vi kan klippe litt fra prosjektsøknaden

Der NFR og andre finansiører forventer grundige og faglige beskrivelser i prosjektsøknaden, solide prosjekt-titler og gjerne et akronym i tillegg, er det helt andre ting som skal til for at nettsiden om prosjektet ditt skal nå fram til dem som er interessert i forskningen din.

Myte nr. 2: Jeg kan ikke bruke tid på nettsiden om prosjektet, det må administrasjonen ta seg av

Ja, det er administrasjonen – det vil si nettredaksjonen på HF – som lager prosjektsiden. Men det er du som vet best hvem forskningen din er relevant for, og hva de søker etter på søkemotorene. Google er den mest brukte inngangsveien til forskningssidene på uio.no.

Myte nr. 3: Jeg gidder ikke bruke tid på en nettside om prosjektet. Få vil finne den og jeg treffer likevel de som er viktige for meg gjennom forskernettverk eller på Facebook

Nettverk og sosiale medier er viktige kommunikasjonskanaler, men en nettside kan være en god referanse å peke til.

Et av funnene i høstens brukerundersøkelser av nettsidene til UiO, var at forskningsprosjekter står høyt på lista over hva eksterne leter etter. En god prosjektside kan godt være kort!

En god presentasjon på nettet vil være en hjelp for deg underveis i forskningen. Den kan du henvise til når du kommuniserer med andre i og utenfor fagfeltet, og når du holder innlegg og foredrag.

Nettsidene spiller også en viktig rolle i forskningsformidlingen, både for instituttet og UiO. Prosjektsidene viser bredden i forskningsaktiviteten.

4 tips for å lage en god prosjektside

  • Finn ut hva nettsiden skal hjelpe deg med. Er det å rekruttere til arrangementer? Å vise aktivitet og framdrift slik at pengestøtten fortsetter? Utvide nettverket av fagfeller? Eller formidle resultater utenfor fagfellesskapet?
  • Tenk også gjennom hva siden skal løse for dem som besøker den. Ta utgangspunkt i hvem som er interessert i feltet, og hvem du ønsker å nå. Er muligheten for å ta kontakt viktigst for dem? Informasjon om arrangementer? Det å finne forskningsresultater?
  • Bruk en tittel som forteller interesserte brukere – og søkemotorene (!) – hva siden inneholder. Noen ganger fungerer navnet på forskningsprosjektet fint, men langt fra alltid. Styr unna forkortelser og akronymer.
  • Sørg for at prosjektsiden inneholder relevante nøkkelord som interesserte brukere vil søke etter. Unngå akademisk stammespråk. En lett tilgjengelig forside kan gjøre at du treffer flere og skremmer ikke bort fagfeller. Mer faglig stoff kan du legge på undersider.

De gode hjelperne

Har du et nytt prosjekt som skal på nett, som trenger oppdatering eller som skal avsluttes? Nettredaksjonen skal ha vårrengjøring av prosjektsidene. Du vil snart få en epost med informasjon om hva nettredaksjonen kan bidra med, og hva de trenger av deg for at siden skal bli god.

 

Av Helene Wilberg, kommunikasjonssef
Publisert 2. mai 2014 10:41 - Sist endret 2. mai 2014 10:42