Anbefaler andre å lage podcast

Jan Ivar Røssberg har hatt stor suksess med Psykopoden. Han vil gjerne inspirere andre forelesere til å gjøre det samme.

Samtalepartnere i den første podcast-serien er førsteamanuensis og lege Unn H. Haukvik, professor og undervisningsleder i psykiatri Jan Ivar Røssberg og klinisk stipendiat og lege Erlend Strand Gardsjord ved UiO. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Psykopoden er en podcast om hva psykiske lidelser er og hvordan de best mulig behandles. Podcasten ble startet etter innspill fra studentene, som ønsket et tillegg til de vanlige forelesningene.

Et ønske fra studentene

– Psykodpoden har vært en stor suksess. Til min store overraskelse opplevde jeg at alle studentene hadde hørt på den første podcasten vi laget, før forelesningen jeg skulle holde, sier initiativtager Jan Ivar Røssberg. Han er professor ved PHA og undervisningsleder i psykiatri.

Røssberg trodde selv ikke at det var noen som hørte på podcast lenger. Men i et kortere format og med diskusjon av ulike temaer, var podcast noe alle studentene ville ha som et supplement til undervisningen.

– Det er jo flere forelesere som har laget podcast fra hele forelesningen de holder ved å ta den opp, men det er det visst ingen som hører på.

Psykopoden tar i underkant av en time å forberede og selve podcasten varer bare 15 minutter. Det betyr at studentene enkelt kan høre på uansett hvor de er, enten de er på trikken eller på vei til forelesninger.

Ekstra ressurs til undervisningen

Røssberg har fått tilbakemelding fra studentene om at de opplever psykopoden som en veldig nyttig og interessant ekstra ressurs til forelesningene.

– Erfaringen min er at jeg kommer lettere til ulike temaer. Studentene er forberedt på en annen måte, og kan diskutere vanskelige ting i mye større grad, forklarer han.

Foreløpig har teamet bak psykopoden laget 5 podcaster, men har planer om flere etter hvert. Innholdet vil også gå dypere inn i ulike psykiatritemaer.

– Planen er å få laget podcast fra alle temaene vi underviser i på psykiatrimodulen, vi regner med at det blir omtrent 15-20 temaer, sier Røssberg.

Psykodpoden er delt inn i 3 bolker. Én for medisinstudenter, én for allmenheten og én for dagsaktuelle temaer og debatt. Røssberg ønsker å få med ulike fagfolk som kan diskutere fordeler og ulemper ved et aktuelt tema eller behandling i psykiatrien og hva vi kan lære av det.

­– Mange som bør ta inspirasjon

Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: UiO

Utdanningsleder på Institutt for klinisk medisin, Knut Lundin, er imponert over initiativet.

– Psykopoden er informativ og engasjerende, og sikkert mye mere lærerik enn en avspilling av et forelesningsopptak. Formatet egner seg utmerket for mange andre fag også - her er det mange som bør ta inspirasjon. Vi har altfor lett for å tenke i vante baner, sier Lundin.

Psykiatriprofessoren anbefaler også andre lærere å bruke podcast i undervisningen.

– Jeg vil absolutt anbefale andre å gjøre dette. Det er jo morsomt også å formidle på en annen måte enn en vanlig forelesningssituasjon, sier Røssberg.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 30. aug. 2018 09:23 - Sist endret 30. aug. 2018 09:23