- Begynte å tenke på digital undervisning i tiden før stengningen

- Allerede på Åpen dag 5.mars begynte noen av oss å tenke på å gjøre all undervisning digital. Koronaviruset var et faktum og vi innså at undervisningen kom til å måtte legges om, sier Bjørn Høyland, professor og undervisningsansvarlig ved Institutt for statsvitenskap (ISV).

Eilert Sundts hus

Stille 24. mars kl. 8.30: Eilert Sundt hus er stengt og Blindern er spøkelsesby, men undervisningen foregår for fullt digitalt, både på statsvitenskap og på alle de andre fagene.(Foto: Gro Lien Garbo/UiO) 

Dagen før den offisielle stengningen av alle universiteter, høyskoler og skoler 12. mars hadde ISV besluttet å legge ned undervisningen.

- Vi ønsket ikke å utsette verken studenter eller ansatte for unødvendig smittefare, forteller Høyland. Da den offisielle stengingen kom sent torsdag ettermiddag, hadde de fleste ISV- ansatte allerede rigget seg til med hjemmekontor.

Fant løsninger

Bildet kan inneholde: skjorte, hår, panne, hake, øyenbryn.
Tett kontakt: Som unervisningsansvarlig har Bjørn Høyland vært opptatt av å holde tett kontakt med alle for finne gode løsninger. (Foto: UiO) 

- Før Zoom var operativt, brukte vi Teams og Canvas. Etterhvert som UiO fikk Zoom skikkelig på plass har det erstattet Teams. Vi holdt også tett kontakt med alle undervisere for å høre hva det trengte hjelp til, forteller Høyland.

 Dessverre ble ett kurs avlyst; et kurs som skulle ledes av en ekstern professor fra USA, som i tillegg skulle gjennomføre en simuleringsøvelse om NATO. Det ville, ifølge Høyland,  vært helt umulig å gjennomføre i denne situasjonen. Studentene har allerede fått andre tilbud, som gir likt antall studiepoeng og som er tilpasset situasjonen vi står i.

- Men dette er selvsagt ikke en perfekt løsning for alle som hadde sett frem til dette spennende kurset, innrømmer Høyland.

Ingen skulle være redde for å be om hjelp 

Høyland berømmer kollegaene på ISV, som alle har vært flinke til å hjelpe hverandre. I kollegiet har de lagt vekt på at ingen skal være redde for å be om hjelp. Alle har bidratt til at alle henger med.

- Vi har gjennomført våre faste møter digitalt; Tirsdagsseminaret vårt har blitt «Digitalt Undervisningsforum».

Første gang oppsummerte vi tidlige erfaringer og den andre gangen hadde vi besøk fra LINK og fikk en innføring i videoredigering.

Alle våre forelesere er «oppe og går» digitalt – og det er god interaksjon med studentene, som er raske med å melde tilbake om hva som virker og ikke virke.

Daglig melding til alle

I den første kritiske uka sendte Bjørn Høyland hver kveld ut en e-post på engelsk og norsk til alle ansatte om det viktigste som har blitt gjort, og hva som må gjøres, så de skal være orientert.

- Det har også vært nyttig for min egen del å gjøre rede for hva som er gjort; hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Og så er jo informasjon ekstremt viktig i tider der alt er i endring over natta, sier Høyland.

 Han er imponert over kreativiteten og hastigheten de ansatte og studentene har vist ved å snu seg rundt i en helt ny situasjon. Flere ansatte gir også det lille ekstra.

- Et eksempel er Professor Målfrid Braut-Hegghammer, som underviser om atomvåpen og terrorbalanse. Fredagen da alt ble stengt arrangerte hun fagfilmkveld, kl. 21. Netflix viste atom-ubåt-filmen Le Chant du Loup. Hun twitret samtidig om handlingen til studentene om fagrelevante øyeblikk, forteller Høyland. 

- Det er fremdeles mange digitaliseringsutfordringer som gjenstår. Selv om disse nok blir krevende å løse, så haster det ikke like mye lengre, sier Bjørn Høyland.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 27. mars 2020 09:48 - Sist endret 27. mars 2020 09:48