Feedback og skriftlige tilbakemeldinger: utforsking av eksisterende og nye praksiser

Studenter ønsker seg mer feedback, mens lærere syns de gir masse tilbakemeldinger som studentene ikke tar til seg. Så hvordan kan vi utforme feedback som studentene faktisk bruker til å forbedre sine læringsprosesser og faglige skriving? 

Bilde av hender

Utgangspunktet for denne workshopen er at feedback kan være krevende å gi og få, både faglig og personlig, og at faglærere har kunnskap og erfaringer som kan deles, styrkes og utvikles i fellesskap. Gjennom øvelser og erfaringsdeling vil deltakerne kunne inspirere hverandre og prøve ut nye former for tilbakemelding, som kommentarer for selvregulering, utvikling av rubrikker, skrivepedagogisk feedback med mer.

Workshopen bygger på internasjonal forskning om studentaktive læringsformer, feedback og skrivepedagogikk spesielt fra USA, Australia og Storbritannia.

Målet er at deltakerne skal kunne utforske sine praksiser, inspirere hverandre og få nye ideer til sitt arbeid med feedback og skriftlige tilbakemeldinger.

Påmelding i nettskjema 

Program

10:15 – 10:45 Om betydningen av skriftlige tilbakemeldinger
Introduksjon med øvelser ved Ingerid Straume, Akademisk skrivesenter 
11:00 – 11:45 Hva vet vi om feedback? Faglig påfyll ved Rachelle Esterhazy, LINK-UP
11:45 – 12:15 Lunsj
12:15 – 14:00 Workshop: utforskning med øvelser og eksempler, rubrikker m.m.

Om kursholderne

Rachelle Esterhazy har nylig levert sin PhD-avhandling i universitetspedagogikk ved UiO. Tema for PhD-arbeidet er forbedring av feedbackprosesser. Hun er ansatt ved LINK Senter for læring og utdanning.

Ingerid S. Straume er faglig leder for Akademisk Skrivesenter ved Universitetsbiblioteket, UiO. Hun har doktorgrad i pedagogisk filosofi og mange års erfaring som veileder, sensor og skrivelærer.

Litteratur og ressurser: 

(mer kommer)

Bean, J. C. (2011). Engaging ideas: The professor’s guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom. John Wiley & Sons.

Evans, C. (2013). Making Sense of Assessment Feedback in Higher Education. Review of Educational Research, 83(1), 70–120. https://doi.org/10.3102/0034654312474350


Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.

Walker, M. (2009). An investigation into written comments on assignments: do students find them usable? Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(1), 67–78. https://doi.org/10.1080/02602930801895752
 

Publisert 1. mars 2019 08:27 - Sist endret 5. mars 2019 07:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere