Sosiale medier for forskere

Hvordan bruke ulike sosiale medier for å nå den målgruppen du ønsker? Hva fungerer på Facebook? Hvem bruker Twitter – og gir det egentlig bedre H-index hvis man twittrer om egen forskning? Hvordan kan kommunikasjonsrådgiveren på din avdeling hjelpe deg, og hva kreves for at du vil bli favorittforskeren til journalister? Vi går også raskt inn på hvordan du selv kan lage en kul/kort videosnutt til sosiale medier. I kurset ser vi på Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, blogg og såvidt ResearchGate.

Målgruppe

Dette kurset er for vitenskapelige ansatte (inkludert PhD-kandidater) som har sin hovedtilknytning til UiO og som ønsker å ta i bruk sosiale medier for å formidle forskning.

Forberedelser

Kursdeltaker må gjerne sette opp noen punkter med hvem de ønsker å nå (for eksempel politikere, andre forskere, potensielle masterstudenter/stipendiater, journalister etc.). Kursdeltaker bør også i forkant tenke på hva slags bilder som kan illustrere hva de holder på med. Noter ned forskjellige situasjoner/ eller ting som kan tas bilde av/filmes.

Agenda

12:00   Introduksjonsrunde
12:15   Hva kjennetegner de ulike sosiale mediene?
12:45   Lag en slagplan for å nå ditt publikum!
13:00   Oppsagt på Twitter – ikke gjør som Trump! (Lover og regler i sosiale medier)
13:15   Hva gjør kommunikasjonsrådgiveren og hvordan kan de hjelpe deg?
13:30   Hvordan lage innhold til sosiale medier? Film, bilder og tekst (i korte trekk)
14:00   Tips og triks for å lykkes i media

  • Hvordan kan du si noe fornuftig på 30 sekunder?
  • “Dumb it down” for dummies!
  • Gjør noes om synes – visuelle triks

Rammer

Meld deg på

Publisert 4. jan. 2018 15:14 - Sist endret 1. jan. 2019 12:13