Sentralt fakturamottak: fra mottak til betalingsklar faktura
Kurset forklarer hva som skjer med fakturaer når de mottas hos sentralt fakturamottak og gjennomgang av hele flyten til fakturaen er betalingsklar.

Målgruppe
Ansatte som er behandlere av inngående fakturaer
Formål
Gi brukeren en innføring i den sentrale behandlingen av inngående fakturaer og forklare hvorfor noen fakturaer går direkte til bruker/ligger betalingsklar etter mottak og hvorfor noen fakturaer ikke går rett til bruker/ligger betalingsklar etter mottak.
Innhold
- Mottak av elektronisk faktura, pdf og papirfaktura
- Tolking og verifisering av faktura
- Bestillerkoder
- Stedkoder ved avvikshåndtering
- Bestillingsnummer
- Kontraktnummer
- Automatisk matching av faktura
- Manuell matching av faktura
- Kontroll av grunnlagsdata
- Retur av faktura
- Annullering av faktura
- Hvorfor fakturaer ligger med 6 ventedager i fakturaflyten
- Mottak og distribusjon av fakturaer med mangelfulle opplysninger
- Registrering av ny leverandør
- Kontroll og overføring av fakturaer fra fakturasystem til økonomisystem
- Postering og betaling av fakturaer
- Organisering av førstemottaker av fakturaer
- Purringer, inkasso og rentenotaer
- Fakturarapporter
- Brukerstøtte
- Nyttige tips
Varighet
Som regel 2 timer; kan utvides eller kortes ned etter behov.
Utstyr til kursholder
Behov for tavle i kursrom for å illustrere/tegne fakturaflyten
Kursavgift
Kurset tilbys gratis.
Bestilling
Sett deg inn i vilkår for hentekurs.
Kontakt
For avklaringer og ved behov for utdypende informasjon kontakt ads-kurs@admin.uio.no.