Sentralt fakturamottak: fra mottak til betalingsklar faktura

Kurset forklarer hva som skjer med fakturaer når de mottas hos sentralt fakturamottak og gjennomgang av hele flyten til fakturaen er betalingsklar.

Målgruppe

Ansatte som er behandlere av inngående fakturaer

Formål

Gi brukeren en innføring i den sentrale behandlingen av inngående fakturaer og forklare hvorfor noen fakturaer går direkte til bruker/ligger betalingsklar etter mottak og hvorfor noen fakturaer ikke går rett til bruker/ligger betalingsklar etter mottak.

Innhold

  • Mottak av elektronisk faktura, pdf og papirfaktura
  • Tolking og verifisering av faktura
  • Bestillerkoder
  • Stedkoder ved avvikshåndtering
  • Bestillingsnummer
  • Kontraktnummer
  • Automatisk matching av faktura
  • Manuell matching av faktura
  • Kontroll av grunnlagsdata
  • Retur av faktura
  • Annullering av faktura
  • Hvorfor fakturaer ligger med 6 ventedager i fakturaflyten
  • Mottak og distribusjon av fakturaer med mangelfulle opplysninger
  • Registrering av ny leverandør
  • Kontroll og overføring av fakturaer fra fakturasystem til økonomisystem
  • Postering og betaling av fakturaer
  • Organisering av førstemottaker av fakturaer
  • Purringer, inkasso og rentenotaer
  • Fakturarapporter
  • Brukerstøtte
  • Nyttige tips

Varighet

Som regel 2 timer; kan utvides eller kortes ned etter behov.

Utstyr til kursholder

Behov for tavle i kursrom for å illustrere/tegne fakturaflyten

Kursavgift

Kurset tilbys gratis.

Bestilling

Sett deg inn i vilkår for hentekurs.

Send kursforespørsel

Kontakt

For avklaringer og ved behov for utdypende informasjon kontakt ads-kurs@admin.uio.no.

Arrangør

Seksjon for regnskap

Publisert 29. jan. 2016 11:23 - Sist endret 17. okt. 2019 10:47