Møte i internasjonalt nettverk 12.03.2020

Forfall: Anna (FADM), Tone (SADM), Helene (SADM), Anne W (MED)

SAKENE I REKKEFØLGEN DE VIL KOMME

kl 13: Sak 1: Circle U.

A: inngåelse av kontrakt på institusjonsnivå  v/Guri og Einar (15-20 min)

Det ser ut som det går mot at Circle U. Universitetene skal inngå avtaler på institusjonsnivå. Hvordan skal vi løse dette praktisk på UiO?

Referat
Integreringen i Circle U. skal være tett, og det skal være 50% mobilitet (i alle former). Det er upraktisk å opprette en masse separate Erasmusavtaler. Man bør nok lage en pilot for en sentral avtale og se hvordan man kan organisere dette. Arbeidspakke i Circle U. : Creating the inter-institutional campus. Viktig å identifisere hvem som er kontaktpersonene på ulike fagområder der det er konkret samarbeid - med nødvendige vedlegg for eksempel med klinikkforhold/utstyr og tilknytningspunkter til fakulteter/institutter. En avtale med 500 plasser kan fort bli ubalanserte - 150 søkere til ett institutt kan gi store kapasitetsproblemer både på UiO både med henblikk på bolig og undervisning.

B: Vekst i mobiliteten ut og inn v/Guri (10-15 min)

Hvordan kan UiO forberede seg på økt mobilitet

Referat - se også presentasjonen.
50% mobilitet må regnes ut fra mange former for mobilitet, inkludert korttid, virtuell, "blended" og mikrostudiepoenggivende mobilitet. Mobiltetetsprosjektet i BOTT kan kanskje lette på administreringen av utreise, men det må satses både i faglig og administrativ ledelse for å få økt oppmerksomhet på og nok ressurser til mobilitet, noe som det ser ut til at vi nå kan ifbm Circle U.-satsningen.

KL 13.30 - Tema

Hvordan jobber Knutepunktet med SiO bolig og kontakten med studentene. Mariana og Sigrid presenterer (20 min presentasjon + tid til spørsmål). (SiO bolig kommer torsdag 7. mai.)
Referat:
Boligdirektøren kommer på int-nettverksmøtet 7. mai. (Se også presentasjonen over)
Er du i tvil om noen er dekket av boliggarantien, så send e-post til int-advisor@admin.uio.no.
 Alle Knutepunktets rutiner ble gjennomgått i møtet som vist i presentasjonen. Se også rutiner for FS-registrering. Registrering er nødvendig. For å få garantien hos SiO må studenter oppgi start 1. august/2. januar.
Hvis man får studenter som søker etter frister - eller som registreres med ankomst til andre datoer, kan man si ja: De har ikke boliggaranti, men internasjonale studenter har prioritet.
Par- og familierom er ikke garantert.
Kommer man 1. februar, må man være villig til å betale husleie for januar og registreringen må være på plass i tide.

Kontrakten studenten har med SiO er personlig. UiO har ikke innsyn i den, og studenten må selv sørge for å si opp kontrakten dersom de ikke kommer av en eller annen grunn. Lister over trekk som sendes til SIO fra Knutepunktet er bare ment som informasjon.

Mariana og Sigrid tar nå over alle sider ved UiOs samarbeid med SIO bolig og henvendelser kan rettes dit (både fra ansatte og studenter). Det jobbes også med muligheter for bruk av "tomgangsleie"-tiden mai, juni, juli.

Ca. kl 14.15 Sak 3: Beredskap v/studiedirektør Hanna Ekeli

Referat:
Pandemigruppe ble opprettet ved UiO 5. februar.
Sentral beredskapsledelse ble satt 2. mars.
Utveksling av studenter ligger lokalt beredskapsmessig, men kan løftes til sentral beredskapsledelse der det er store saker som gjelder flere fakulteter.
Vi må alltid sikre at den informasjon som gis er korrekt.
Hvem skal orientere studenter i utlandet? Enkeltstudenten i utlandet: Sentralt står for utsendelse av generelle e-poster, sms-er osv. - ellers er det fagmiljøets ansvar.
Bruk av ordet "fagmiljøet" er vanskelig - fakultet og institutt er bedre.
Samkjøring av info til gjesteforskere og studenter kan være en fordel - her kan man bruke ISMO.
Gjøres det noe for innreisende studenter for å vise omsorg, ikke bare de tekniske tingene om forelesninger og eksamen? Noen fakulteter gjør dette, andre ikke.
For å finne noen prinsipper for behandlingen av studenter som får avbrudd i opphold ute, kan man bruke elementer av det som gjelder for tilrettelegging i studier og eksamen generelt.
Sommerskolen vil gjerne ha beskjed fra fakultetene hvis det kommer beskjeder fra partnerne om sommerskoler som avlyses. Sommerskolen ved UiO tar beslutning om og på hvilken måte årets sommerskole skal gjennomføres i løpet av kort tid.

Eventuelt:
Det var ingen saker til eventuelt.

Vår 2020:

Januar - intet møte pga semesterstart
Februar - torsdag 6. februar
Mars - torsdag 12. mars
April - torsdag 16. april (uka etter påskeferien)
Mai - torsdag 7. mai
Juni - Sommerseminar (?) torsdag 11. juni

Kjøreplan for temaer

- driftsspørsmål er også viktig for diskusjoner og erfaringsutveksling på tvers.
- behov og ønske om mer kompetansefremmende innslag:
< besøk fra Lånekassen> Status: Planlegges for våren 2020.
< SiO bolig:
   "(hvordan) kommuniserer SiO bolig med studentene før de kommer?" Status: Ikke gjennomført høsten 2019 - vårmøte 2020?
< Global Mobilitet "for dummies">Status: Gjennomført i novembermøtet
<Besøk til OsloMet> Status: Planlegges for våren 2020