ZOOM-møte i internasjonalt nettverk 02.04.2020

Forfall:

Saker man ønsker å diskutere kan legges inn her:

1) Kort oppdatering fra Knutepunktet vedr. bolig og fornyelse av oppholdstillatelser. v/ Sigrid og Mariana

2) Utveksling og innreise høsten 2020 - se eget diskusjonsnotat (docx)

Referat:

- rektor Stølen uttaler i VG i dag at UiO vil ta en beslutning om høsten rundt 1. mai: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGLM3l/studenter-kan-maatte-droppe-utveksling

- nettverket uttrykker seg positive til å ta en felles beslutning (både inn/ut) rundt 1. mai

- Selv om DIKU ikke vil komme med føringer, er det å anbefale å samordne internt i BOTT/UHR

- Tidlig avklaring vil bistå enhetene i høstens undervisningsplanlegging, ressursavklaringer osv. Tidlig avklaring vil gi forutsigbarhet- og likebehandling- for/av studentene.

- TIdlig avklaring vil bidra til å frigjøre ressurser til å tenke på mulige digitale løsninger, ref. blended mobility og gjøre kurs tilgjengelig for studenter ved partneruni.

- Bør gå i dialog med Studentparlamentet

- Innspill til DIKU: hvis mobiliteter gjennomføres til høsten- hva sier forsikringsselskapene om dekningsgrad?

- Ønskelig at sentralt sender ut informasjon til alle med planlagte utv-opphold om at ny vurdering av høstens mobiliteter vil skje rundt 1. mai.

3) Innspill fra MatNat: v/Anne og Ellen

Noen spørsmål som vi håper vi kan diskuter på int.nett i morgen:

A)  Innreisende studenter som er på UiO V20. Hvordan tar vi oss av disse studentene? (SiO-bolig for de som avbryter, tilrettelegging emner, Erasmus+-stipend for de som reiser hjem, hvordan tar vi vare på disse?)

B)  Høsten 2020. Hvor realistisk er det at det blir mobilitet og når må vi bestemme oss? (Problemstillinger: visumsøknader til mange land er nå stengt, bør vi sende noen ut akkurat nå?)

Referat: Innreisende studenter; det vil bli tatt en vurdering rundt 1. mai, og SK er enige i at det er en fordel at dette bestemmes før opptak kjøres, og emneavklaring etc. settes i gang.

Ang. forlengelser for studenter som er her våren 2020: SK vil se på dette, men man må ta høyde for de samme begrensninger som gjelder nye studenter høsten 2020; dvs. reiseråd, innreisebegrensninger, visumproblematikk, finansiering, ressurser ved enheten etc.

Tilsvarende spørsmål var diskutert sentralt for en ukes tid siden. Hva er status nå?

Innspill fra SK vedr. status høst 20: B) SK oversender notat om scenarioer for høst -20  i etterkant av samordoningsmøte mellom DIKU og institusjonene. Notat sendes ut i forkant av møtet (ca. kl. 11 torsdag). DIKU har 1. april oversendt en survey til institusjonene med svarfrist fredag 3. april.

C) Tilpasning på UiO V20. Finnes det emner på andre fakultetet som det er "lett"/aktuelt å melde seg opp til så sent i semesteret?

HF - historie inviterer.
From: Helene Neumann <helene.neumann@iakh.uio.no>
Sent: Tuesday, March 31, 2020 6:00 PM
To: internasjonalisering@hf.uio.no
Subject: Ad hoc-emner for utvekslingsstudenter

Kjære kolleger

Vi har laget to leseemner i historie. Om noen av deres hjemvendte studenter har behov for å supplere med 10, 20 eller 30 studiepoeng for å få semesteret i land, er de hjertelig velkomne til å ta disse emnene.

Se emnebeskrivelsen på lenke under.

Aktuelle kandidater må kontakte oss via historie-student@iakh.uio.no.
De vil da få utfyllende informasjon om eksamen og hjelp til å melde seg opp.
Eksamensformen blir semesteroppgave med levering 2. juni for HIS2990 og 12. juni for HIS2991.
Jeg håper dere alle har det bra, er friske og holder dere hjemme.

Beste hilsen
Helena