Møte i internasjonalt nettverk 4. mars 2021

Forfall: Tine (SADM)

Sak 1: HFs deltakelse i  Erasmus+ KA2 Capacity building prosjektet APPRAIS (GovernAnce, quality, accountability: a Piloting Reform pRocess in kurdistAn region of Iraq). (Bjarne og Therese/HF)

Prosjektet er et 3-årig strukturprosjekt som involverer Ministry of Higher Education and Research i Kurdistan Regional Government. Det ledes av UNIMED (Mediterranean Universities Union, Roma, Italia), (se prosjektside) og har 4 europeiske partnere: University of Pisa, University of Murcia, University of Evora og Universitetet i Oslo. Det er ni kurdiske universiteter som deltar i prosjektet sammen med departementet.

HFs hovedbidrag er gjennomføring av en ukes treningskurs i Oslo våren 2022 med ca. 40 deltakere - hovedsakelig på rektor- og direktørnivå - selv om arbeidspakken dette inngår i, ledes fra UPisa. Her vil vi trekke inn våre eksperter på kvalitetssikring både i NOKUT og lokalt, hvordan vi løpende jobber med kvalitet i programmene og - noe som mangler i prosjektet - studentenes innflytelse gjennom egne organer og representasjon i styrer og utvalg. Muntlig fremmes det også en forventning til faglig involvering og samarbeid.

Presentasjon av prosjektet (pdf)

Sak 2: Utreisende studenter, (SADM)

UT-opptaket for høst 2021, oppdatering fra Marthe/Kjersti/Tine

Sak 3: Turing Scheme, oppdatering, (Sara/SADM)

Referat: Turing Scheme lanseres høsten 2021. Britiske universiteter kan søke om deltakelse fra april 2021. Vi vet foreløpig lite om Turing Scheme og hva det innebærer. Det virker ikke som om vi kan forvente en egen avtalemal for samarbeidet i Turing. SADM har orientert DIKU om bekymringen. DIKU har svart at de ikke kommer til å utvikle noen nasjonal avtalemal for samarbeid med UK. Det vil etableres en egen prosess i SADM for å vurdere hvordan vi tar dette videre - parallelt med Erasmus+ frem til juni 2023 og i egne bilaterale avtaler.

Sak 4: Oppdatering nytt design på utvekslingsmalen i Vortex, (Kjersti/SADM)

Referat: Se informasjon i nettverkets Teams-gruppe om hva som gjenstår og hva den enkelte avtaleeier må gjøre ifm utrulling av ny designmal på avtalemalen.

Sak 5: Innreisende studenter, (SADM)

- kort status om karantenehotell og antall som har kommet vår 21, Sigrid/Mariana, KP

- kort status om åpning av Nominasjons- og Søknadsweb høst 21, v/Helene, SK

Sak 6: Støtte til digital utveksling høsten 2021 (Tron/SV)

SK med siste oppdatering vedr. henvendelse til Lånekassen.
Referat: Lånekassen bekrefter at unntaket i §3 i den midlertidige forsikriften kun gjelder ut 2020/2021 og at de ikke vet om eller når eventuelle unntak for høsten 2021 blir bekreftet. SK tar dette videre med UHR.

Sak 7: Circle U., oppdatering om utveksling. Foreløpig tidsplan, (Sara/SADM)

Referat: Handler helt konkret om hvorvidt det allerede nå skal foretas prioriteringer eller "spesialbehandling" av studenter som skal til og fra Circle U.-partnere. Vi har fått spørsmål sentralt, og det er mulig enhetene også får slike henvendelser fra sine avtalepartnere. Foreløpig, snakker vi ikke om prioriteringer. Det er ikke enda etablert rene Circle U.-avtaler. For øyeblikket handler arbeidet i Circle U. om kartlegging og etablering av tidsplaner/veikart.

Sak 8: Fordeling av UNIFOR-midler vår 2021, (Kjersti/SADM)

Referat: SK har forslått å fordele UNIFOR-midler til de studentene som har valgt å fysisk dra til utvekslingsdestinasjonen vår 2021. Vi venter nå på endelig bekreftelse fra UNIFORs styre. Hvis dette blir godkjent, vil alle som leverer bekreftelse på ankomst, få 5000 kr hver direkte fra UNIFOR i løpet av mars/april.

Sak 9: Orientering om ny NORPART-utlysning, (Tine, SADM)

Ny call sendt ut til enhetene i dag. Søknadsfrist 27. mai. Utlysningen ligger tilgjengelig på NORPART - Partnerskapsprogram for globalt akademisk samarbeid (diku.no) Seksjon for studiekvalitet følger opp søknadene og kobler på admin-kontaktpunkter på fakultet- og institutt. Nytt i callen er muligheten for å søke stipender til helgrad master for studenter fra Sør.

Våren 2021:

• Januar - 28. januar
  • Februar - 18. februar (flyttet til 4.mars pga. skidag)
  • Mars - 25. mars
  • April - 22. april
  • Mai - 20. mai
  • Juni - 17. juni - sommerseminar?

Kjøreplan for temaer

- Driftsspørsmål er også viktig for diskusjoner og erfaringsutveksling på tvers.

- Behov og ønske om mer kompetansefremmende innslag.

Publisert 22. jan. 2021 12:23 - Sist endret 2. juni 2023 22:54