Aktuelle forskningssaker

Minubuss, kalt Danfo, i Lagos, Nigeria
Publisert 27. okt. 2020 17:24

– Dessverre er disse subsidiene det eneste sikre velferdsgodet for mange fattige mennesker i Sør, sier Camilla Houeland i et intervju med Apollon. Hun er opptatt av skjevheten i vårt forhold til økonomiske støtteordninger. Mens oljelandet Nigeria er presset til å avvikle subsidiene som holder bensinprisene nede, bevilger velstående land som Norge nærmest betingelsesløse krisepakker til produksjon av olje.

Publisert 27. okt. 2020 12:17

Hva kjennetegner gudstjenester i menigheter med god gudstjenestedeltakelse? Det har en gruppe TF-forskere med Elisabeth Tveito Johnsen i spissen undersøkt for Den Norske Kirke.

Publisert 26. okt. 2020 06:30

Frykten for kommunistene lever fortsatt. Men fienden er i dag byttet ut med abortforkjempere, liberale professorer og Black Lives Matter.

Plast som flyter i havet
Publisert 14. okt. 2020 14:50

Plastforurensning er en stor trussel for marine økosystemer. Det påvirker organismer og dyr i næringskjeden, og endrer økosystemets funksjoner og tjenester. Plast i Arktis kommer via havstrømmer fra andre verdensdeler. Marin plastforurensning er et globalt problem og det er derfor avgjørende med gode og effektive regler på globalt nivå, mener jusforskere.

Donald Trump på talestolen.
Publisert 13. okt. 2020 09:36

VALG I USA: Som republikanske presidenter før han, har Trump massiv støtte blant hvite kristenkonservative amerikanere. Klimafornektelse og konspirasjonsteorien QAnon styrker båndet.

tegner av vinnerne til nobelpris i fysikk 2020
Publisert 9. okt. 2020 10:22

Tre prisvinnere deler årets Nobelpris i fysikk for sitt arbeid med sorte hull, de mørkeste og mest eksotiske hemmelighetene i universet. Astrofysikere ved Institutt for teoretisk astrofysikk jubler.