Forskerprofiler - Side 3

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 4. mai 2015 14:10

Martin Hauge er professor emeritus i Det gamle testamentet, og arbeider med litterære analyser av tekster som kaster lys over religionen i det gamle Israel.

Publisert 10. feb. 2015 15:16

Halvor Moxnes er professor emeritus i Det nye testamentet, og har i sin forskning vært opptatt av å se disse religiøse tekstene i en bredere kulturell og politisk sammenheng.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.

Mahmood Amiry-Moghaddam
Publisert 3. nov. 2014 15:26

Mahmood Amiry-Moghaddam nevnes blant de største innen internasjonal nevrologisk forskning i dag. Det var tilfeldighetene som førte ham til banebrytende oppdagelser om hjernen.

Cathrine Rein Carlson
Publisert 7. okt. 2014 14:14

Hva skjer med hjertet når du får hjertesvikt? Cathrine Rein Carlson går helt til roten av problemet. Hun er hjerteforsker på et molekylært nivå.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 27. aug. 2014 16:19

Hva er det med melkesyre?

Det har Professor Linda H Bergersen fundert på siden hun var ung og en aktiv idrettsutøver.

Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 23. mai 2014 08:25

Trond Skard Dokka er professor i systematisk teologi, noe som innebærer et særlig ansvar for hermeneutikk, tekstteori og religionsfilosofi. En særlig interesse har vært litterær og allmenn tegnteori (semiotikk).

Publisert 20. mai 2014 09:22

Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.

Qiao Shuo-Wang
Publisert 8. mai 2014 12:03

Ved cøliaki reagerer kroppen kraftig på det i utgangspunktet ufarlige proteinet gluten. Qiao Shuo-Wang håper å finne en behandling som gjør hverdagen enklere for cøliakere.

Publisert 24. jan. 2014 14:33

Miljø og klimakrisa utfordrer ikke bare vår levemåte, men også hvordan vi betrakter verden. Stipendiat Asla Maria Bø Fuglestad undersøker hvilket natursyn som kommer til uttrykk når religiøse institusjoner som Vatikanet og det Lutherske verdensforbund uttaler seg om miljøsaken.

Publisert 24. jan. 2014 09:19

Marte Blikstad-Bala er opptatt av hvordan tekst inngår i ulike læringssituasjoner.

Publisert 18. des. 2013 14:51

Som student ble Marianne Kartzow fascinert av alle de lag av mulig mening som ligger i tekstene i som utgjør Det nye testamentet. I dag er hun professor i Det nye testamentet.

Publisert 25. nov. 2013 10:37

Friluftsliv kan opne for andre formar for samhandling og deltaking enn det ein vanleg skulekvardag gjer. Det å gripe augneblinkane og skape, understøtte og ta vare på meiningsfulle situasjonar og relasjonar er sentralt.

Publisert 15. nov. 2013 08:00

Etter terrorangrepene mot USA 11. september 2001 har rettslig regulering av religion gått fra å være et innenrikspolitisk spørsmål med marginal betydning i internasjonal politikk til å bli et globalt fenomen. Med utgangspunkt i FN sitt menneskerettighetssystem forsker stipendiat Helge Årsheim på vekselvirkningene og samspillet mellom religion og rettslig regulering.

Jan Brinchmann
Publisert 6. nov. 2013 12:52

Jan Brinchmann har stått for gjennombrudd innen forskning på HIV og stamceller. Nå tror han at forskning på stamceller vil føre til helbredelse av mange sykdommer fra kneskader til hjertelidelser.

Publisert 29. okt. 2013 14:40

Svenkerud har forsket på klasseromsstudie i skjæringspunktet mellom pedagogikk, lingvistikk og norskdidaktikk.

Publisert 15. okt. 2013 13:34

Joke har forsket på to tospråklige lærere og deres samarbeid med andre faglærere omkring flerspråklige elever.

Publisert 11. okt. 2013 16:43

Stipendiat Åste Dokka forsker på møtet mellom tradisjon og nåtid under overskriften teologisk antropologi. Hun setter opp møter mellom veldig forskjellige gamle og nye tekster, og forsøker å komme fram til formuleringer som kan si noe meningsfullt om hva et menneske er innen en teologisk fortolkningsramme. Postmoderne kjønnsteori og oldkirkelig frelseslære kommer i samtale og utsettes for gjensidig kritikk.

Jan Helge Solbakk
Publisert 26. sep. 2013 08:57

Hvem skal sørge for at interessene til fattige land ivaretas i forskningen når forskningsetikken først og fremst er tilpasset den rike delen av verden? Professor Jan Helge Solbakk gjør sin del av jobben.

Publisert 25. sep. 2013 10:43

PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.