Forskerprofiler - Side 4

Publisert 19. feb. 2016 14:27

Joke Dewilde er opptatt av å engasjere ungdom som medforskere. I postdoktorens prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning finnes både SMS-dikt og Bollywood-filmer.

Publisert 18. jan. 2016 11:12

Den nye forskningslederen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ønsker å bidra til både spiss og bredde gjennom å fremme forskningsprosjekter og samarbeid. Naturfag-didaktikeren Erik Knain er også opptatt av at skolen skal gi elever kunnskap om framtidens miljøutfordringer.

Publisert 16. nov. 2015 09:41

Arnaldo Frigessi kommer fra en privilegert adelsfamilie i Milano. Like fullt er det håpet om å endre verden som er hans største drivkraft. 

Lisbeth M. Brevik og Ulrikke E. Rindal. Foto: ILS
Publisert 15. okt. 2015 14:33

Denne høsten tiltrer Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal som førsteamanuenser i engelsk fagdidaktikk ved ILS. Gjennom prosjektet «LISA Extended» skal de begge blant annet arbeide med videomateriale fra engelsktimene ved ungdomsskoler i og utenfor Oslo.

Rune Blomhoff foran grønnsakhylle
Publisert 1. okt. 2015 09:17

Professor Rune Blomhoff er blant verdens én prosent mest siterte forskere i sitt fagfelt. Vi tok en prat med ernæringsprofessoren som nå vil finne ut hvilket kosthold som er best for kreftpasienter.

Publisert 22. juni 2015 13:51

Marginalitet i det offentlige rom skaper utfordringer og ubehag. Ph.d.-kandidat Kaia Schultz Rønsdal har med seg mange års erfaring fra arbeid i rusomsorgen, når hun nå i sin ph.d.-avhandling forsker på sosiale mekanismer og marginalitet i det offentlige rom.

Publisert 1. juni 2015 08:45

Hege Kaarstein er nyutdannet forsker og tilsatt på TIMSS-prosjektet.  I sin forskerutdanning tok hun utgangspunkt i en av de kvantitative storskalaundersøkelsene Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved ILS har hatt prosjektansvaret for: Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M).

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 4. mai 2015 14:10

Martin Hauge er professor emeritus i Det gamle testamentet, og arbeider med litterære analyser av tekster som kaster lys over religionen i det gamle Israel.

Publisert 10. feb. 2015 15:16

Halvor Moxnes er professor emeritus i Det nye testamentet, og har i sin forskning vært opptatt av å se disse religiøse tekstene i en bredere kulturell og politisk sammenheng.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.

Mahmood Amiry-Moghaddam
Publisert 3. nov. 2014 15:26

Mahmood Amiry-Moghaddam nevnes blant de største innen internasjonal nevrologisk forskning i dag. Det var tilfeldighetene som førte ham til banebrytende oppdagelser om hjernen.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 5. aug. 2014 13:36

Anine Kierulf vil ha jussens funksjoner tydeliggjort i offentligheten, gjerne med en fast side hver dag i de store avisene.

Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.