Forskerprofiler - Side 4

Publisert 17. sep. 2013 08:42

Helge S. Kvanvig er professor i Det gamle testamente. Han har skrevet flere bøker på norsk om gammeltestamentlig hermeneutikk og om skjæringsfeltet mellom teologi og samfunn. Internasjonalt er han kjent som forsker innen tidlig jødisk apokalyptikk og orientalsk mytetolkning.

Publisert 16. sep. 2013 08:54

Gunn Elin Heimark er opptatt av fremmedspråkslæreres tanker og praksis knyttet til undervisning i fag  som tysk, fransk og spansk.

Publisert 13. sep. 2013 09:39

Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.

Publisert 22. aug. 2013 14:40

Majken har undersøkt hvordan internasjonalt elevsamarbeid kan bidra til å utvikle elevers (16-19 år) forståelse for klimaendringer.

Publisert 19. aug. 2013 08:30

Postdoktor Anne Hege Grung forsker på hvordan kristne og muslimske miljøer i Norge og Libanon adresserer og tolker problemet vold mot kvinner i nære relasjoner.

Dag S. Thelle
Publisert 9. aug. 2013 12:52

Professor emeritus Dag S. Thelle har vært med på store epidemiologiske oppdagelser om hjerte- og karsykdommer. Ikke minst er han viden kjent for å ha kartlagt noen av kaffens effekter på folkehelsa.

Publisert 17. juni 2013 09:00

Professor Stig Frøyshov forsker på daglig gudstjeneste i Jerusalems tidlige kirke og hvordan denne ble spredt til bl.a. Palestina, Kaukasus, Sør-Italia og Bysants.

Publisert 27. mai 2013 10:15

Postdoktor Eivor Andersen er opptatt av hvordan forestillingene om døden endret seg ved overgangen fra middelalderen til tidlig nytid på 1500-tallet.

Publisert 15. mai 2013 13:01

Doktorgradsprosjektet handler om norske elevers holdninger til engelsk uttale og de uttalevalgene de gjør på engelsk.

Publisert 19. feb. 2013 15:53

Med en arbeidsmoral inspirert av de norske vikingene, sikter Sandip Kanse og forskergruppen hans mot å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdom. 

Publisert 21. jan. 2013 14:16

Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.

Tone Tønjum
Publisert 16. jan. 2013 14:06

Tone Tønjum legger noen av brikkene i puslespillet som viser hvordan sykdommer oppstår og hva som er fellestrekkene mellom bakterier og mennesker.

Publisert 15. nov. 2012 18:28

Hardt arbeid og omsorg for andre har vært viktige drivkrefter bak professor Asbjørn Kjønstads omfattende karriere som jurist og forsker. Drivkreftene bygger på verdier han fikk med seg fra sine foreldre og gårdsdriften hjemme. Slikt blir det bygget lovverk av.

Publisert 12. nov. 2012 12:41

Førsteamanuensis Berit H. Johnsen er opptatt av individuell tilrettelegging innenfor den mangfoldige klassens rammer. En viktig drivkraft i forskningen er jakten etter gode eksempler på tilretteleggende og inkluderende praksiser i den kreative skolen for alle.

Publisert 30. okt. 2012 13:00

Å jobbe som forskar er å forskyve grensene for vår kunnskap, seier forsker Håvard Haugen ved Institutt for klinisk odontologi.

Publisert 30. okt. 2012 12:43

Professor Elin Giertsen ved Avdeling for kariologi og gerodontologi forsker på bakteriebelegg på tannoverflater.

Publisert 11. sep. 2012 08:22

Stipendiat Marte Blikstad-Bala er opptatt av hvordan tekst inngår i ulike læringssituasjoner.

Ole A. Andreassen
Publisert 7. mai 2012 10:37

Hvorfor oppstår psykiske lidelser? Professor Ole A. Andreassen ved Institutt for klinisk medisin leter etter svarene.

Publisert 29. mars 2012 08:44

Postdoktor Nils Breilid forsker på det gode møtet mellom lærer og elev og er opptatt av hvordan dette møtet kan gi grunnlag for trivsel og læring og forebygge en begynnende uheldig utvikling.

Publisert 14. mars 2012 10:39

Postdoktor Tove I. Wigen ved Avdeling for pedodonti og atferdsfag ved Institutt for klinisk odontologi. Hun forsker på tannhelse hos førskolebarn og risikoindikatorer for karies hos disse.

Publisert 5. mars 2012 14:49

Kjetill S. Jacobsen er forskeren fra UiO som har fått en sal stappfull av medisinere til å sitte som tente lys og høre på et foredrag om torsk.

Publisert 19. jan. 2012 08:47

Postdoktor Morten Enersen ved Insitutt for oral biologi og Avdeling for periodonti forsker på bakterier tilknyttet tannkjøttsykdommer.

Kjetil Retterstøl ved skrivebordet
Publisert 16. jan. 2012 23:09

Kjetil Retterstøl syns alle forskere bør ha en større visjon å strekke seg etter. Selv vil han forhindre at unge mennesker i Norge dør av hjerte- og karsykdom.

Publisert 20. des. 2011 12:21

Post doc Therese Hopfenbeck interesserer seg for sammenhengen mellom lærers bruk av vurdering i klasserommet og elevers selvregulering. Våren 2012 har hun permisjon fra ILS for å jobbe som University Lecturer in Educational Assessment ved Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA).

Publisert 8. des. 2011 10:22

Ulike læringsarenaer er preget av ulike regler, praksiser og forståelser av hva kunnskap er. Dette er det viktig at vi forstår når vi skal utforske hvordan elever kan lære på tvers av ulike læringssituasjoner.