Forskerprofiler - Side 4

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 5. aug. 2014 13:36

Anine Kierulf vil ha jussens funksjoner tydeliggjort i offentligheten, gjerne med en fast side hver dag i de store avisene.

Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 23. mai 2014 08:25

Trond Skard Dokka er professor i systematisk teologi, noe som innebærer et særlig ansvar for hermeneutikk, tekstteori og religionsfilosofi. En særlig interesse har vært litterær og allmenn tegnteori (semiotikk).

Publisert 20. mai 2014 09:22

Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.

Qiao Shuo-Wang
Publisert 8. mai 2014 12:03

Ved cøliaki reagerer kroppen kraftig på det i utgangspunktet ufarlige proteinet gluten. Qiao Shuo-Wang håper å finne en behandling som gjør hverdagen enklere for cøliakere.

Publisert 24. jan. 2014 14:33

Miljø og klimakrisa utfordrer ikke bare vår levemåte, men også hvordan vi betrakter verden. Stipendiat Asla Maria Bø Fuglestad undersøker hvilket natursyn som kommer til uttrykk når religiøse institusjoner som Vatikanet og det Lutherske verdensforbund uttaler seg om miljøsaken.

Publisert 3. jan. 2014 14:22

Helene Uri vil ha mange lesere. Hun vil underholde, fenge og helst berøre dem. Den første romanen hennes tok seks uker å skrive og ble lest av noen tusen. Doktoravhandlingen om afasi tok henne fire år å skrive og ble lest av kanskje ti. Språkforskeren ved Universitetet i Oslo begynner å skjønne hva hun kunne ha gått glipp av.

Publisert 3. jan. 2014 14:02

Professor Odd-Bjørn Fure tilhører dem som mener at det går an å lære av historien. Og at de slutninger vi trekker om historiske forhold, kan ha vital betydning for våre valg og holdninger. Han argumenterer for en historieforskning som har blikket rettet framover. Og han vil at vi aldri skal glemme Holocaust.

Publisert 3. jan. 2014 13:40

Hun fikk to opplagte fordeler med seg i livet: Hun var skoleflink, og hun var eldst blant fire søsken. Hadde jentungen hatt storebrødre foran seg, er det ikke sikkert hennes advokatfar hadde synes det var like sjarmerende at datteren skulle bli ”høstejettssustitujajus” når hun ble stor. På skolen mente de hun burde bli lege. Men Hanne Haavind lurte dem alle. Hun ble psykolog.

Publisert 3. jan. 2014 11:34

Då den store BBC-serien hans om livet på jorda blei avslutta, fekk Sir David Attenborough spørsmålet: ”Kva er meininga med livet?” Engelskmannen burde ha dei beste føresetnader for å svare, sidan han nettopp hadde tatt for seg det meste av det.

Publisert 3. jan. 2014 10:49

- Eg tek det alltid med ei stor klype salt om nokon seier at det eg held på med, er interessant. Ein gong eg heldt ei gjesteførelesing i Sverige, kom ei ung studine bort til meg etterpå og sa: «Det du seier, er spanande, men eg skulle gjerne vite meir om han du stadig siterer som 'Eg'.»