Forskerprofiler - Side 6

Publisert 21. jan. 2013 14:16

Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.

Tone Tønjum
Publisert 16. jan. 2013 14:06

Tone Tønjum legger noen av brikkene i puslespillet som viser hvordan sykdommer oppstår og hva som er fellestrekkene mellom bakterier og mennesker.

Publisert 15. nov. 2012 18:28

Hardt arbeid og omsorg for andre har vært viktige drivkrefter bak professor Asbjørn Kjønstads omfattende karriere som jurist og forsker. Drivkreftene bygger på verdier han fikk med seg fra sine foreldre og gårdsdriften hjemme. Slikt blir det bygget lovverk av.

Publisert 12. nov. 2012 12:41

Førsteamanuensis Berit H. Johnsen er opptatt av individuell tilrettelegging innenfor den mangfoldige klassens rammer. En viktig drivkraft i forskningen er jakten etter gode eksempler på tilretteleggende og inkluderende praksiser i den kreative skolen for alle.

Publisert 24. aug. 2012 08:38

Hva gjør en barsk pelsjeger som direktør for Kulturhistorisk museum?

– Han får de ansatte til å drikke whisky.

Publisert 29. mars 2012 08:44

Postdoktor Nils Breilid forsker på det gode møtet mellom lærer og elev og er opptatt av hvordan dette møtet kan gi grunnlag for trivsel og læring og forebygge en begynnende uheldig utvikling.

Publisert 14. mars 2012 10:39

Postdoktor Tove I. Wigen ved Avdeling for pedodonti og atferdsfag ved Institutt for klinisk odontologi. Hun forsker på tannhelse hos førskolebarn og risikoindikatorer for karies hos disse.

Publisert 5. mars 2012 14:49

Kjetill S. Jacobsen er forskeren fra UiO som har fått en sal stappfull av medisinere til å sitte som tente lys og høre på et foredrag om torsk.

Publisert 1. feb. 2012 12:22
Medlem av Helsingforsgruppen i Moskva, aktiv i Movement Without Frontiers i Moskva, æresmedlem i Rådet til forsvar for menneskerettigheter og friheter i Prishtina, medlem i PEN-klubben og Nansen-komiteen i Norge.
Publisert 1. feb. 2012 12:21
Han er som ein ekte vestlandsstorm når han ruskar opp historiedebatten med kontroversielle standpunkt. No har han fått pris for sitt vâre handelag med ord. Historieprofessor Kåre Lunden blæs av språkleg snobberi og har i staden «ho Nikolina i Botna» som føredøme.
Publisert 1. feb. 2012 12:20
Som barn løste hun likninger i snøen. Skisporene til familien Piene var lette å følge, for X-er, Y-er og parenteser lå strødd langs dem. Faren ga likningene, og hun og broren løste dem med stavspissene.
Publisert 1. feb. 2012 12:20
Jeg tror jeg er god til å forutsi utviklingen, sier professor Rolf Nordhagen jr. Fra sitt naturlige ståsted to meter over bakken klarte han tidlig å se langt inn i datahverdagen. For over 20 år siden ble han fascinert av de mulighetene et datanett kunne gi. I dag er Internett blitt et vanlig verktøy for universitetsansatte.
Publisert 1. feb. 2012 12:19
Når vi utestenger muslimene fra samfunnet, fører vi dem inn i ekstremistiske grupper. Med avdempet stemme og konservativt språk advarer førsteamanuensis Kari Vogt ved Institutt for kultur- og samfunnsfag oss mot rasismen og den ensidige stemplingen av innvandrere fra den muslimske verden.
Publisert 1. feb. 2012 12:18
Fint, fint, fint. Jeg skal forklare. Er jeg et godt tilpasset dyr, gjemmer jeg meg, slik at rovdyret ikke får tak i meg, sier øko-logen til intervjueren. Han velger gjerne byttedyrets synsvinkel når han skal beskrive samspillet mellom økologi og evolusjon. Det faller naturlig for Nils Christian Stenseth, som i motsetning til mange andre av oss erkjenner at mennesket er i slekt med dyrene og plantene.
Publisert 1. feb. 2012 12:18
Da Torill Steinfeld fylte 16 år, fikk hun Camilla Colletts bok Amtmandens Døttre av sine foreldre. Den var lang og tung, men hun leste den. I dag har hun lest alt fra fru Colletts hånd og nylig utgitt biografien om den unge Camilla. Den er blitt historien om et kvinnehjerte.
Publisert 1. feb. 2012 12:17
I 30 år har professor Otto Hageberg halde førelesingar om nordisk litteratur med brennande entusiasme. Og stadig snakkar og skriv han om litteratur på ein slik måte at både akademiske kollegaer, norsklærarar og folk utan så mykje som grunnfag i norsk ikkje berre heng med, men ofte også let seg rive med. Hageberg er litteraturprofessoren som påstår at han har eit uteoretisk gemytt og at han eigentleg ikkje er interessert i litteratur ...