Undergraves tilliten til demokratiet?

Først kom triksing med reiseregninger, så kom pendlerboligene og gutterommet. I løpet av sommeren fikk regjeringen fire ulike habilitetsskandaler, og nå preges offentligheten av Solberg-saken. Når skades selve tilliten til de folkevalgte og det demokratiske systemet?

En bildekollasje av tre foto. Personene på bildene er fra venstre utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap), tidligere statsminister Erna Solberg (H) og tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp). Alle tre bildene viser personene ved Stortingets talerstol.

AKSJER OG HABILITET: er blitt et problem for både utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap), tidligere statsminister Erna Solberg (H) og tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).

Foto: Stortinget

«Jeg vet at politikere må måles etter en strengere mal enn andre.»

Dette sa olje- og energiminister Åslaug Haga da hun i 2008 valgte å gå av etter den såkalte «stabburskandalen». Nå legger tidligere statsminister Erna Solberg skylden på ektemannen.

De siste ukene har både stortingsrepresentanter og kommentatorer spurt om det finnes en politisk elite som er hevet over lov og ansvar. Har vi hatt så høy tillit til våre folkevalgte at vi er blitt naive? Er den politiske kommunikasjonen kommet over i en ny fase? Og burde velgerne ha fått kjennskap til Solbergs habilitetsproblemer før valget?

Bli med på debatt og faglig diskusjon på Litteraturhuset. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Men for å være sikret plass kan du melde deg på her:

Til påmelding

Deltakere:

• Cathrine Holst, professor i vitenskapsteori og demokrati (UiO)
  • Carl Henrik Knutsen, professor i statsvitenskap og demokratiforsker (UiO)
  • Eli Skogerbø, professor og ekspert på politisk kommunikasjon (UiO)
  • Signe Bock Segaard, forsker ved Institutt for samfunnsforskning
  • Alexander Ibsen, nyhetsredaktør i Minerva
  • Mari Skurdal, redaktør i Klassekampen
  • Maria Berg Reinertsen, journalist i Morgenbladet
  • Seher Aydar, representant i kontroll- og konstitusjonskomiteen, Rødt
  • Michael Tetzschner, stortingsrepresentant (vara), Høyre

Samtaleleder er Tore Rem, direktør ved UiO:Demokrati og Marte Storbråten Ytterbøe, arrangementsansvarlig ved UiO:Demokrati.

Alle foto: Stortinget.

UiO:Demokrati