Aktuelle saker

Publisert 15. des. 2017 08:48

Innovasjonsprogrammet SPARK Norway ved UiO har tatt opp sine første forskningsgrupper – såkalte SPARKees. De skal videreutvikle egne ideer innen helserelatert livsvitenskap slik at de kommer pasienter og samfunn til gode.

Publisert 7. des. 2017 10:00

SPARK Norway er et toårig innovasjonsprogram for å videreutvikle ideer fra helserelatert livsvitenskap, slik at de kommer pasienter og samfunn til gode. Forskere ved UiO og forskergrupper ved OUS eller Ahus med UiO-tilknytning kan søke UiO:Livsvitenskap om å bli tatt opp i programmet.

Publisert 1. des. 2017 16:19

Det største som har skjedd i UiO:Livsvitenskap i 2017 er selvsagt at livsvitenskapsbygget er lovet oppstartsbevilgning på statsbudsjettet for 2018! Les om det og annet som har skjedd i satsingen i året som har gått.

Publisert 18. sep. 2017 10:08

Det var fullt hus da nobelprisvinner i fysiologi eller medisin i 2012, Shinya Yamanaka, besøkte UiO 6. september. Han holdt foredrag om en ny medisinsk æra med induserte pluripotente stamceller – iPS-celler – og deltok i paneldebatt om betydningen av stamcelleterapi for pasienter og samfunn. Se videoer og bilder fra dagen.

Publisert 22. juni 2017 11:13

Nobelprisvinner i fysiologi eller medisin i 2012, Shinya Yamanaka, kommer til Oslo 6. september. Han holder foredrag om en ny medisinsk æra med induserte pluripotente stamceller – iPS-celler – og deltar i paneldebatt om etiske aspekter ved stamcelleterapi. Arrangementene er åpne for alle.

Publisert 22. juni 2017 09:21

UiO:Livsvitenskap planlegger oppstart av innovasjonsprogrammet SPARK som er utviklet ved Stanford University. Målet er å få mer innovasjon ut av grunnforskningen. De to andre europeiske SPARK-programmene besøker Oslo i sommer for å dele sine erfaringer, og en av UiOs stipendiater tester ut programmets sommerskole i Japan.

Publisert 5. mai 2017 15:00

Direktør for UiO:Livsvitenskap, Finn-Eirik Johansen, tar over forskningsdekanjobben ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet når Svein Stølen blir rektor 1. august. Johansen blir da også ny styreleder for UiO:Livsvitenskap. Direktørjobben planlegges lyst ut snarlig.

Publisert 22. mars 2017 13:41

Alt ligger til rette for at det kan oppstå minneverdig søt musikk på livsvitenskap i lunsjen 29. mars. Ta med matpakka til Realfagsbiblioteket, og hør om fremragende hjerneforskning innen flere ulike fag. Du møter blant andre musikkviter Alexander Jensenius som nylig ble tildelt et senter for fremragende forskning.