Tverrfaglig sommerstipend i regi av UiO:Energi en suksess

23 studenter fordelt på 16 ulike forskningsprosjekter deltok på UiO:Energi sommerprosjekter denne sommeren. Her fikk studenter mulighet til å prøve seg som forskere i tverrfaglig samarbeid. Simon Schrader fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, en av studentene som deltok sommeren 2021, har nå fått sitt arbeid publisert i tidsskriftet Energy Economics.

Bildet kan inneholde: himmel, elektrisitet, tre, overhead kraftledning, linje.

Photo: Colourbox

Godt fornøyd med ordningen

Bildet kan inneholde: panne, halsbånd, smil, erme, øyenvippe.
Simon Schrader

–  Det er veldig bra med en slik ordning. Studentene får utforske hvordan kunnskapen de har tilegnet seg i løpet av graden sin kan brukes til klima- og energirettede formål, og gjerne i en litt annen kontekst enn det de er vant med. Man får altså bidra til noe samfunnsrelevant, lære seg ny og spennende kunnskap. Jeg visste f.eks. ikke at energisystemer var et eget forskningsområde og lærte masse om noen statistiske metoder. Jeg var ekstra heldig som endte opp med min første publikasjon, sier Schrader.

Oppgaven Schrader har arbeidet med, handler om hvordan NordLink-strømkabelen mellom Norge og Tyskland kan brukes på en slik måte at CO2-utslippene blir redusert mest mulig.

Teknisk arbeid

Fred Espen Benth

Studentene som deltar i prosjektet, arbeider tett med en veileder underveis. Fred Espen Benth, Simons veileder, forteller om en teknisk forskningsprosess.

– Vi spurte oss noen konkrete spørsmål rundt dette med CO2-utslipp, utenlandskabler og elektrifisering av norske oljeplattformer. Simon satte i gang med å lage modeller for hvordan strømmen kunne flyte rundt i systemet basert på både tyske og norske forhold, og programmerte dette slik at vi fikk et verktøy å eksperimentere med. Siden modellen bakte inn usikkerhet for å gjøre den mest mulig realistisk, kunne han si noe om ikke bare hva som var best, men også hvor sikre konklusjonene var. Vi kom frem til mange forskjellige interessante hovedfunn. Men av kanskje mest praktisk betydning er at det nok reduserer norske utslipp å elektrifisere plattformene i Nordsjøen, men for klimaet er det bedre å la være, sier Benth.

Fred Espen lot seg inspirere av Simon, og er full av lovord om studenten.

– Simon er en dyktig og veldig interessert student som lett satte seg inn i nye områder av statistikk, matematikk og energisystemer. Han hadde en konsentrert tid å arbeide med prosjektet, og kom svært mye lenger ned i materien enn det jeg hadde forestilt meg. Det er alltid inspirerende og gøy å arbeide med engasjerte studenter. Og som alltid, man lærer utrolig mye av å jobbe med studenter. Jeg får ny kunnskap, prosjekter formes og nye ideer oppstår, sier Benth.

Om UiO:Energi

UiO:Energi er en av universitetets tre tverrfaglige satsinger. Målet er å fremme nye måter å produsere og bruke energi på for å redusere klima- og miljøproblemer. Å skape et lavkarbonsamfunn er en av vår tids største utfordringer. Ved å bringe sammen jus, samfunnsvitenskap, humaniora, teknologi og naturvitenskap kan UiOs forskere bidra til nye løsninger for ren, rimelig og sikker energi. I 2023 blir UiO:Energi til UiO:Energi og miljø.

Nye sommerforskningsstipender vil bli utlyst for studenter neste år.

Publisert 17. okt. 2022 10:13 - Sist endret 19. jan. 2023 04:51