Aktuelt

Bildet viser Gunnuhver, et område med stor geotermisk aktivitet på halvøya Reykjanes. Islands flyplass Keflavik ligger på halvøya, og Islands hovedstaden Reykjavik ligger også like ved. Foto: Olivier Galland
Publisert 28. apr. 2020 14:02

Siden januar i år har det vært registrert økt vulkansk aktivitet ved Grindavik på halvøya Reykjanes, sør på Island. Det er målt flere jordskjelv og bakken har hevet seg. Det er liv i vulkanen Þorbjörn. Olivier Galland, ekspert på vulkaner, stiller spørsmål om vi er beredt på et utbrudd i sin Viten-artikkel.

Alvar Braathen (innfelt) kommenterte direkte frå studio under sendinga av "Svalbard minutt for minutt" 9. februar. Foto: NRK TV, (faksimile) Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Publisert 11. feb. 2020 12:57

I løpet av 9 dager i jan/februar har NRK vist Hurtigruta på tokt som sakte-TV; "Svalbard minutt for minutt". Sjølve reisa vart spela inn august 2019, men no i 2020 er det lagt til direkte kommentering frå ekspertar i studio. Ein av dei er professor Alvar Braathen, Institutt for geofag, som har fyrstehånds kjennskap til Svalbards geologi.

Publisert 10. feb. 2020 14:38

For hundre år siden, den 9. februar 1920 og i kjølvannet av første verdenskrig, undertegnet Norge og åtte andre stater Svalbardtraktaten i Paris. I 1925 trådte traktaten i kraft, og Svalbard ble innlemmet i Kongeriket Norge.

Les hele saken på regjeringen.no

Bildet kan inneholde: snø, transportere, geologisk fenomen, kjøretøy, vinter.
Publisert 14. jan. 2020 20:39

Arktis og nordlyset har preget UiOs lange historie, ikke minst gjennom verdensledende forskere som Fridjof Nansen og Kristian Birkeland. Nordområdene et stort og viktig forskningsfelt ved UiO. Mindre kjent er kanskje vår aktivitet på den andre siden av jorda, i Antarktis. Sørlysforskingen jeg denne uken hadde æren av å lære mer om ved det lite prangende, men faglig sterke Troll Ionosheric Observatory, etablert i 2018, er kun ett eksempel.

På Island finner vi vulkanen Katla som kan ha innvirkning på Norge ved utbrudd. Den ligger 1512 moh og 300–400 meter under den 595 km² store isbreen Mýrdalsjökull. Katla krateret har en diameter på 10 km. Foto: Chris 73/CC BY-SA 3.0
Publisert 14. jan. 2020 14:07

Med utgangspunkt i det pågående utbruddet til vulkanen Taal på Filippinene er vulkanekspert Olivier Galland intervjuet i P2/NRK om farlige vulkaner i verden.  Hør radiointervjuet i Studio2, 13. januar 2020 om Taal-utbruddet, og om tre potensielt farlige vulkaner som ligger nær Norge.

iearth.no – Centre for integrated Earth System Education
Publisert 12. des. 2019 13:21

I dag kom beskjeden, det nasjonale konsortiet iEarth får status som Senter for fremragende utdanning (SFU).  Konsortiet består av sentrale personer innan undervisning ved Institutt for geofag (UiO), saman med kolleger frå UiB, UiT, og UNIS; Svalbard. Dei ynskjer å verta internasjonalt leiande innan utdanning i geofag.

Publisert 4. sep. 2019 10:52

Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO har bestilt en utredning fra Nordisk Institutt for Sjørett (Universitetet i Oslo) og Menon om hvilket handlingsrom det er til å stille norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann for utenlandske skip, og hvilke konsekvenser dette kan få. Mandatet har vært det samme som regjeringen har gitt advokatfirma Wikborg Rein/Oslo Economics.

Publisert 15. aug. 2019 04:30

Eit nytt forskingsskip skal avløysa forskingsfartøyet “Trygve Braarud” i 2023. Når klarsignalet er gitt, kan bygginga ta rundt eitt år. Det varsla MN-dekan Morten Dæhlen og professor Stein Kaartvedt  ved UiO i Arendal i går.