INTED-foredrag: Erfaringer fra å lede tverrfaglige prosjekt

Å lede et tverrfaglig prosjekt kan være ganske utfordrende av flere ulike grunner. I dette foredraget vil professor Knut G. Nustad dele sin erfaring fra to tverrfaglige prosjekt med deltagelse fra biologi, økologi, engelsk litteratur og antropologi.

Forskere som beveger seg oppover en elv

Foto: Knut Gunnar Nustad

Siden 2019 har Nustad ledet to tverrfaglige prosjekt med deltagelse fra biologi, økologi, engelsk litteratur og antropologi. Sammen har de blant annet forsøkt å undersøke de sosiale og økologiske konsekvensene av den globale spredningen av ørret fra Europa og Nord-Amerika til hele det britiske imperiet i løpet av et par tiår fra ca 1860. Denne forskningen krever et inngående tverrfaglig samarbeid. Det har vært et krevende, men også svært interessant arbeid med å utforske de ulike antagelsene om hva vitenskap er, for i det hele tatt å kunne begynne å stille spørsmål sammen. I dette foredraget vil Nustad gå gjennom hvordan de konkret jobbet med disse utfordringene og hva de har lært. Han vil også dele erfaringer fra et PhD kurs hvor de forsøkte å bruke noen av disse lærdommene.

Knut G Nustad er professor ved Sosialantropologisk institutt ved UiO. Han jobber i skjæringspunktet mellom politisk antropologi og miljøantropologi, for det meste med et fokus på Sør-Afrika. Han har blant annet skrevet Creating Africas: struggles over nature conservation and land (2015, Hurst), og redigert State formation: anthropological perspectives (2005, Pluto Press) og Anthropos and the Material (2019, Duke UP).

Mer info om prosjektene finner du her:

Foredraget passer for både ansatte og studenter som vil lære mer om hvordan lede og delta i tverrfaglige prosesser.

Vi serverer varm kaffe og noe godt til!

Påmelding!

For de som ønsker å delta digitalt: zoom-lenke

Publisert 6. mai 2024 10:46 - Sist endret 21. mai 2024 11:09