Nyhetsbrev oktober 2020

God høst, alle sammen! Temperaturene synker og de første julevarene er kommet i butikkene, det betyr at oktober er her. Vi er nå snart halvveis i høstsemesteret, og det er gledelig å se at ting går mer eller mindre som planlagt rundt omkring på campus. Fokuset for LINK disse månedene har fortsatt å være knyttet til digital undervisning, da dette er det de fleste bedriver, men vi ser også fremover mot en ny normal hvor det fysiske og digitale blir i større grad integrert i en helhetlig undervisning. I dette brevet vil fokuset ligge på studentaktivitet i undervisning, og mer spesifikt på verktøyet Mentimeter. Vi arrangerer to kurs om kort tid det er verdt å sjekke ut!

Studentaktivitet i undervisning

Et tema som har vært diskutert i lang tid er dette med studentaktivitet i undervisningen. Etter at majoriteten av undervisningstimer har blitt digitale har temaet blitt enda mer aktuelt. Et av verktøyene vi tilbyr på UiO, med det formål å skape studentaktivitet i undervisningen, er Mentimeter. Mentimeter er et studentresponssystem som kan blant annet brukes til å få aktive tilbakemeldinger i undervisningen, gjennomføre avstemminger eller brukes av studentene for å stille spørsmål underveis. Noen undervisere har begynt å bruke Mentimeter som en erstatning for Powerpoint også, i og med at man kan lage slides og få ut den samme informasjonen ved å bruke Mentimeter.

Kurs i Mentimeter for både nybegynnere og eksperter

Grunnet oppgang i antall brukere av Mentimeter på UiO det siste halvåret setter LINK litt fokus på dette verktøyet nå. I forrige uke gjennomførte vi et SnakkOm hvor vi diskuterte studentresponssystemer og hvordan en kan skape studentaktivitet i digitale omgivelser. Ta gjerne en kikk for å lære litt om forskningen bak og for å få et innblikk i en undervisers bruk av Mentimeter.
Tirsdag og torsdag neste uke (6. og 8.oktober) vil vi arrangere to kurs i bruk av Mentimeter. Det første tar for seg de helt grunnleggende funksjonene i verktøyet, mens kurs nummer to vil gå mer i dybden og se på hvordan Mentimeter kan brukes sammen med Zoom for å skape en enda bedre, digital undervisning. Kursene har en varighet på 1 time.
Mer info og påmeldingslenker finner du her:
Publisert 14. apr. 2021 17:33 - Sist endret 14. apr. 2021 18:08