LINK-Workshop: Flipped Classroom

Hvordan «flipped classroom» ikke blir en flopp: Design av aktive læringsprosesser

Person holder mobiltelefon og skal til å bruke Mentimeter til å svare på spørsmål

Foto: Simen Kjellin/UiO

«Flipped classroom», eller omvendt undervisning på norsk, har fått økt oppmerksomhet i utdanningssektoren de siste tiårene. I denne workshopen diskuterer vi hvilke prinsipper for læring som ligger til grunn for denne tilnærmingen, og hvordan disse prinsippene kan brukes til å designe interaktive undervisningsformer som støtter opp om studentenes faglige utvikling. En stor del av workshopen er satt av til praktisk arbeid, der deltakerne re-designer sine egne emner/undervisningsøkter med støtte fra kolleger og ressurspersoner fra LINK. Vi tar tak i spørsmål som:

  • Hva slags aktiviteter kan erstatte forelesningsformatet?
  • Hvordan får vi studentene til å møte forberedt?
  • Hvor starter jeg hvis jeg vil lage egne videoforelesninger?
  • Hvordan skape sammenheng mellom studentenes forarbeid og det som skjer i undervisningen?

Ta med det du trenger for å jobbe med eget emne/undervisning (for eksempel læringsmål, emnebeskrivelser, laptop med tilgang til Canvas, e.l.).

Program

09.00 - 09.30   Hvorfor «flippe» undervisningen?
                        Sentrale prinsipper og praktiske tilnærminger
                         v. Hege Hermansen, LINK

09.30 - 10.10   Praktisk eksempel: Bruk av omvendt undervisning i lærerutdanningen
                         v. Kristin Vasbø, førsteamauensis, Institutt for lærerutdanning og 
                         skoleforskning, UiO

10.10 - 10.20    Kaffe og benstrekk

10.20 - 12.00    Praktisk arbeid med undervisningsplanlegging

Begrenset antall plasser. Påmelding via Nettskjema  innen mandag 7. oktober.

Velkommen! 

Publisert 9. sep. 2019 14:10 - Sist endret 11. okt. 2019 12:59