Forskning på læring viser tydelig at det er når vi jobber aktivt med fagstoffet at vi lærer best. Den kunnskapen vi tar i bruk for å løse oppgaver husker vi bedre - for eksempel til eksamen - og ikke minst kan vi lettere overføre den til nye kontekster, - for eksempel i arbeidslivet eller i studier i andre fag. Gjennom å sette ord på egen fagforståelse, diskutere, ta kunnskap i bruk på autentiske oppgaver, prøve, feile, og få tilbakemelding, utvikler vi en dypere forståelse av fagstoffet.
Nye studenter skal tre inn i et spesialisert kunnskapsfelt, og også i en ny rolle - som student. For å lykkes som student er det viktig å mestrer arbeidsmåtene som kreves i faget og i studentrollen. Studentene må lære seg ny kunnskap, men også spesifikke metoder, begreper, tenkemåter og arbeidsformer, for å forstå og mestre faget. Da er det viktig å få tilbakemeldinger på oppgaveløsning, på faglig forståelse, og på arbeidsmåten. Hva er gode måter å studere på; hvordan er det hensiktsmessig å jobbe med fagstoffet, med faglige problemstillinger og oppgaver. Hvordan er det lurt å lese, hvordan skrives og vurderes en akademisk tekst? Gruppearbeid er viktige læringsarenaer der studentene selv kan jobbe aktivt og der de kan få og gi tilbakemeldinger.
Vi vet at det å jobbe sammen med andre kan bidra til god læring, men også at det kan være krevende å få samarbeid til å fungere godt. Hvordan kan du som læringsassistent, legge til rette for og støtte opp under samarbeid som er fruktbart? Det er hva denne opplæringsressursen handler om.