Hvorfor skal studentene jobbe i grupper?

Jobben som læringsassistent består ofte i å lede og veileder grupper av studenter som sammen skal jobbe med fagstoff. Basert på det vi vet om læring i høyere utdanning kan vi si at slikt gruppearbeid potensielt er en av de mest sentrale læringsarenaene på universitetet.

Sigurd sitter ved siden av et bord med fem studenter rundt bordet

Læringsassistent Sigurd snakker med en gruppe historiestudenter

Forskning på læring viser tydelig at det er når vi jobber aktivt med fagstoffet at vi lærer best. Den kunnskapen vi tar i bruk for å løse oppgaver husker vi bedre - for eksempel til eksamen - og ikke minst kan vi lettere overføre den til nye kontekster, - for eksempel i arbeidslivet eller i studier i andre fag. Gjennom å sette ord på egen fagforståelse, diskutere, ta kunnskap i bruk på autentiske oppgaver, prøve, feile, og få tilbakemelding, utvikler vi en dypere forståelse av fagstoffet.

Nye studenter skal tre inn i et spesialisert kunnskapsfelt, og også i en ny rolle - som student. For å lykkes som student er det viktig å mestrer arbeidsmåtene som kreves i faget og i studentrollen. Studentene må lære seg ny kunnskap, men også spesifikke metoder, begreper, tenkemåter og arbeidsformer, for å forstå og mestre faget. Da er det viktig å få tilbakemeldinger på oppgaveløsning, på faglig forståelse, og på arbeidsmåten. Hva er gode måter å studere på; hvordan er det hensiktsmessig å jobbe med fagstoffet, med faglige problemstillinger og oppgaver. Hvordan er det lurt å lese, hvordan skrives og vurderes en akademisk tekst? Gruppearbeid er viktige læringsarenaer der studentene selv kan jobbe aktivt og der de kan få og gi tilbakemeldinger.

Vi vet at det å jobbe sammen med andre kan bidra til god læring, men også at det kan være krevende å få samarbeid til å fungere godt. Hvordan kan du som læringsassistent, legge til rette for og støtte opp under samarbeid som er fruktbart? Det er hva denne opplæringsressursen handler om. 

 

Publisert 12. mai 2020 14:27 - Sist endret 29. juli 2020 13:10