Interesse for norsk språk over hele verden

Mer enn 300 studenter fra 48 land og mange tidssoner har fylt 19 klasser i norsk språk og -språkfaglige emner ved UiOs internasjonale sommerskole. Studentene har deltatt på frivillige arrangementer som språkkafé og guidede turer i Norge, og bidratt til norskfaglig virtuelt studentmiljø – alt i en digital pandemitid.

Bildet kan inneholde: ansiktsuttrykk, produkt, gjøre, linje, materiell eiendom.

Halvparten av årets studentkull på Den internasjonale sommerskole (ISS) ved Universitetet i Oslo har i seks uker i sommer valgt å studere norsk språk og norskfaglige emner. I tillegg til svært intensiv daglig online undervisning, har ISS i år også tilbudt språkkafé og gramatikkverksteder digitalt, og lagt opp til mange studentdrevne virtuelle aktivitetstilbud. Denne studentgruppen har vært blant de mest engasjerte i årets digitale studentråd, der de har laget Norwegian Language Committee, Peer Gynt hørespill, filmvisninger, kulturelle anbefalinger med mer.

ISS direktør Nita Kapoor er strålende fornøyd med digitaliseringen av norsk språkundervisning.

— Det studentene og lærerne får til av læring, samspill og innovasjon på tross av de pandemiske forutsetningene, er intet mindre enn oppsiktsvekkende. Vi har fått et tilfang av nytt undervisningsmateriale og aktiviseringsmetoder som vil komme oss til nytte i lang tid framover, sier hun.  

Digitalt verksted og språkkafé  

Bildet kan inneholde: briller, klær, hår, briller, hud.
Elisabeth Stenseth, ISS sin digitale språkvert.

ISS har i sommer satset stort på digitalt studentliv og har for første gang ansatt en egen digital språkvert, Elisabeth Stenseth, for å arrangere grammatikkverksteder og språkkaféer digitalt.

– Dette er et pedagogisk tilbud, men ikke et klasserom i vanlig forstand, sier Stenseth.

For hver språkkafé lager hun et nytt opplegg for å sørge for at samtalen er interessant. Temaer studentene kan snakke om er relatert til pensum eller aktuelle nyheter, og skal være interessant nok til at de kan holde samtale flytende selv. Til gramatikkverkstedet må studenter se filmer for å forberede seg, om temaer som substantiv og adjektiv, pronomen og syntaks.

Engasjerte studenter

Matheus Saez
Brasilianske Matheus Saez lagde spilleliste med norsk musikk.

Lederen av norsk språkkomité, Matheus Saez fra Brasil, ville skape et rom for studenter i norsk språk hvor de kunne  komme sammen på tvers av nivåer.

– Vi ønsket å berike erfaringen til studenter som studerer norsk språk med aspekter av norsk kultur og Norge. Ved å lese Hamsun og se på norske TV-serier om historiske temaer introduseres vi til de kulturelle henvisningene som finnes i det norske språket. Spillelisten vi har laget med norsk musikk har vært spesielt populær, forteller han.

En egen «Norway Channel» ble skapt på Teams og har vært et godt besøkt tilbud. Aktitivetsleder Mari Kirsti Kaaen forteller at en av de mest besøkte aktivitetene var guidede turer som tidligere ISS-student Nikolay Gerov arrangerte.

– Det gjorde han med hjelp av Google Maps, forteller hun. — Med en informativ og underholdende stil tok han studentene med til Eidsvold, Tønsberg, Kautokeino, Karasjok, Bergen og Trondheim. Han hadde også flere omvisninger i Oslo, blant annet til Vigelandsparken og Akershus Festning. Og ikke minst en fascinerende Edvard Munch-tur.

Krevende og givende

Det er andre år på rad at ISS arrangeres digitalt.

– Det har vært utfordrende å legge om hele undervisningsformen og administrasjonen, og krevende både for studenter og lærere å gjennomføre alt online. Samtidig er det spennende å observere all kreativiteten som det digitale universet har avstedkommet. Ett av Sommerskolens overordnede mål er å bringe mennesker sammen på tvers av landegrenser, og vi er glade for at relasjonsbygging ikke lar seg stanse av pandemi. Og at interessen for norskfaget holder seg høyt ute i verden, sier direktør Nita Kapoor.

Av Oda Davanger
Publisert 24. aug. 2021 16:12 - Sist endret 24. aug. 2021 16:12