Akademisk frihet er et fundamentalt prinsipp for universitetet som institusjon, og UH-loven presiserer at universiteter og høyskoler skal fremme og verne akademisk frihet. Dette fordi forskningen skal være upåvirket av ulike interesser. Forskningen skal skje ut fra vitenskapens metoder og normer. Det gir kunnskap vi kan stole på og som dermed kan være til nytte for samfunnet. Akademisk frihet er dermed også en viktig premiss for samfunnets tillit til forskning og kunnskap.
Rektoratbloggen
Det var sterkt å møte blikket til unge flyktninger og fordrevne i bosettinger nord i Uganda, nær grensen til Sør-Sudan denne uken. De ønsker kunnskap som gir muligheter og kraft. Utdanning er en menneskerettighet og vi må alle gjøre mer for å svare på behovet til 108 millioner flyktninger og fordrevne globalt.
Alle de ni partneruniversitetene i Circle U. var samlet i Oslo i begynnelsen av mars for å diskutere hvordan utdanningstilbudene i alliansen skal se ut, hvordan det skal bli enklere å utvikle nye tilbud, og hvordan studentene på en enkel måte kan innpasse dem i sine egne grader.
Når universitetet åpner den årlige Humaniorafestivalen med historiefaget som rød tråd på programmet, er det i en samtid hvor vi tydelig ser at historien ikke er en statisk tilstand som en gang skjedde. Den endres, den gjentar seg og den påvirker det som skal skje.
Med 32 nye tiltak skal UiO fortsette arbeidet med å styrke forskning, undervisning, samfunnskontakt og formidling om klima, miljø og bærekraft. Vi skal få ned egne utslipp og forbedre naturmangfoldet på campus.
Rektoratbloggen
Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.
I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.