Kjære nye studenter! Velkommen til Universitetet i Oslo!

Takk for at dere valgte Universitetet i Oslo, og gratulerer med studieplass ved Norges beste universitet!

Denne høsten skal vi ta universitetet tilbake. Jeg er så glad for at vi endelig kan tilby mer fysisk undervisning og læring på campus.

Det har vært et vanskelig halvannet år for mange. Jeg håper denne høsten blir et vendepunkt og starten på en studietid med mange nye og spennende opplevelser; både faglig og sosialt. Det fortjener dere virkelig.

Å ønske tusenvis av nye studenter velkommen her på Universitetsplassen – i hjertet av Oslo og nasjonen – er virkelig et høydepunkt i det akademiske året. Det får i alle fall mitt hjertet til å pumpe litt ekstra. Som dere ser, har vi tatt frem finstasen i dag. Kappen, kjedet og seremonien – med symfoniorkester og store kor – er en del av universitetets tradisjon og historie, en tradisjon og historie som dere nå skal bli en del av og være med å utvikle videre.

I 210 år har UiO bidratt til å utvikle Norge og verden. Det skal vi fortsatt gjøre. Ikke minst ved hjelp av dere. Med forskere og lærere i verdensklasse, Norges sterkeste studenter, og med mange og ulike fag og studieprogram, har vi alle forutsetninger for å bidra til å løse ulike samfunnsutfordringer.

Mange av disse utfordringene kjenner ingen geografiske landegrenser: Pandemien vi står midt oppe i, klimaendringer som bare er så alt for skremmende, og i dag går våre tanker til våre afganske kollegaer, studenter – ikke minst de kvinnelige.

Utveksling og samarbeid på tvers av landegrenser er derfor en viktig del av det akademiske fellesskapet dere nå trer inn i. Det må til for å møte globale og lokale utfordringer. Universitetet i Oslo har flere hundre utvekslingsavtaler med sterke universiteter over hele verden. Et semester ut gir ny kunnskap og nye perspektiver som både samfunnet og arbeidslivet vil trenge, men som også er svært viktig for din egen personlige utvikling.

Mitt råd til hver enkelt av dere er: Vær nysgjerrig, og bruk mulighetene som universitetet og fantastiske Oslo har å by på. Ta kontakt med hverandre, jobb sammen og hjelp hverandre. Det er viktig for læring og faglig utvikling, men det er også viktig for å skape trygghet, fellesskap og tilhørighet. Tre stikkord som kanskje er enda mer viktig i dag i slutten av en krevende pandemi. Uansett: Å flytte til en ny by og starte en ny hverdag, det kan være litt ensomt og det kan være litt skummelt. Jeg husker selv sommerfuglene som romsterte i min mage da jeg sto der dere nå står i 1979. Derfor:

Engasjer dere i studiemiljøet og i studentforeninger. Oppsøk Karrieresenteret for å få råd. Snakk med hverandre, se din medstudent og inkluder hverandre. Ditt engasjement kan også utløse engasjement hos andre. Medstudentene dine er de beste partnere i læringsprosessen, men sjansen er også svært stor for at studietiden vil gi deg venner for hele livet. Kanskje møter du til og med den store kjærligheten –her ved Universitetet i Oslo.

Lykke til, vi gleder oss til å følge dere videre. Igjen, tusen takk for at dere valgte Universitetet i Oslo.

Av Svein Stølen
Publisert 16. aug. 2021 15:16 - Sist endret 16. aug. 2021 17:54
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO