Hvordan bli hørt i samfunnsdebatten

I dag publiserte Aftenposten 6 kronikker og 78 debattinnlegg  for å vise alt det debattredaksjonen mottar i løpet av et døgn. For som Aftenposten sier i den e-posten de sender når de avslår innspill til debatt: "Den daglige tilstrømningen av nye manuskripter til debatt- og kronikksidene er så stor - opp til 100 artikler - at vi er nødt til å si nei takk til det aller meste."

Aftenposten kontaktet meg med forespørsel om intervju fordi jeg er en av dem som kommer på trykk (og også en av dem som ofte blir refusert!). I intervjuet ble jeg bedt om å dele noen tips til hvordan man kan øke sjansen for å få sine meninger inn i Aftenpostens debattsider. Jeg er usikker på hvor godt jeg treffer med mine tips. Uansett - her er intervjuet (etter reklamen):

Ja, evnen til formidling ligger (dessverre) ikke i våre gener. Formidling må læres - som alt annet. Det kan være læring ved prøving og feiling, læring i eget utdannings- eller forskningsmiljø, eller læring  gjennom dedikerte kurs - slik som vårt eget kurs i forskningsformidling og vitenskapsjournalistikk. Det er mange veier til målet!

En vital debattarena og en åpen og opplyst offentlig samtale er selve grunnfjellet i et demokrati. Aftenpostens stunt  - med å la slusene være åpne i 24 timer - viser oss dilemmaet: Stemmene skal høres, men plassen er begrenset.  Jeg tilføyer for egen regning: FOR begrenset.

 

Publisert 17. feb. 2016 15:20 - Sist endret 17. feb. 2016 15:35
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere