Strategi 2020
Tiårsperspektivet ble valgt fordi forventninger til universitetene ville øke fram til 2020. UiO ønsket å være i forkant og møte utviklingen med høye ambisjoner.
Hovedambisjon
Strategiens hovedambisjon var "å utvikle UiO til et internasjonalt toppuniversitet – hvor forskning, utdanning, formidling og innovasjon skal virke sammen på sitt beste."
De "fem universitetene"
Strategien er inndelt i fem hovedkapitler med 28 delstrategier hvor universitetets klassiske kjerneoppgaver behandles integrert og ikke hver for seg:
- Et grensesprengende universitet
- Læringsuniversitetet
- Et samfunnsengasjert universitet
- Et handlekraftig universitet
- Det gode universitet
Noen viktige grep
Målet er at UiO skal bidra sterkere i den internasjonale fagutviklingen og til å løse samfunnets utfordringer. Blant de viktigste grepene i Strategi 2020 er:
- økt internasjonalisering
- mer tverrfaglighet
- økt vekt på forsknings- og utdanningskvalitet
- bedre oppfølging av studenter og ansatte
- bedre ledelse
- bedre samspill mellom ekstern og egenfinansiert forskning.
2015: Tverrfaglighet
UiO hadde fokus på ulike temaer i ulike år i forbindelse med Strategi 2020:
- 2015: Tverrfaglighet
- 2014: UiOs grunnverdier
- 2013: Innovasjon. Se Handlingsplan for innovasjon 2013-2015 (pdf)
Enhetenes strategier
På grunnlag av Strategi 2020 utformet følgende enheter egne strategier:
- Det humanistiske fakultet (HF)
- Det juridiske fakultet (JUS)
- Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN)
- Det medisinske fakultet (MED)
- Det odontologiske fakultet (ODONT)
- Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV)
- Det teologiske fakultet (TF)
- Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV)
- Naturhistorisk museum (NHM)
- Kulturhistorisk museum (KHM)
- Universitetsbiblioteket (UB)
Strategic Advisory Board (SAB)
SAB var et rådgivende panel bestående av internasjonalt anerkjente ledere og akademikere. SAB ga råd om hvordan UiO skulle klare å realisere ambisjonene i den langsiktige strategien.
Les mer om SAB og deres arbeid.