– Jeg vil at studentene mine skal bli kunnskapsrike og dedikerte fagfolk

Hedvig Nordeng er forsker og professor i farmasi. Som underviser er hun opptatt av å gi studentene sine oppgaver som gjør dem klare for rollen som helsepersonell og farmasøyt.

Forsker med pokal og medaljer foran blå bakgrunn i fotostudio.

Underviserne våre er selv forskere. Professor Hedvig Nordeng er en av de fremste vi har. Foto: Scream/UiO.

Når elever i videregående skole skal lese seg opp på et tema eller finne en troverdig kilde, havner de fort hos Store norske leksikon (SNL). 17 662 artikler i leksikonet er skrevet av fagpersoner ved Universitetet i Oslo. En av dem er professor i farmasi, Hedvig Nordeng. 

– Jeg har fagansvar for en stor andel av artiklene om legemidler hos SNL, men jeg har ikke tid til å oppdatere alt selv. Samtidig skal studentene mine lære seg å snakke og skrive om faget sitt på en måte folk forstår.

Dermed gir hun studentene i oppgave å skrive og revidere artikler for leksikonet. For Hedvig, SNL og studentene er det en vinn-vinn-vinn situasjon. Hun kan være trygg på at leksikonet er oppdatert med den nyeste kunnskapen til enhver tid, og studentene lærer å formidle faget sitt på en god måte. 

Trener på øvelsesapotek og lab

Som så mange andre realfagstudenter ved Universitetet i Oslo, blir farmasistudentene tidlig introdusert for arbeid i laboratoriet, og mye av undervisningen foregår der. De skal også lære å lage medisiner. 

– Jeg vil at studentene mine skal bli kunnskapsrike og dedikerte fagfolk. Derfor legger jeg opp til at de får trene på et øvelsesapotek,  forklarer Hedvig.

På øvelsesapoteket blir studentene forberedt på arbeidslivet. – Alle som tar profesjonstudiet i farmasi blir helsepersonell, og da er trening med pasienten i fokus helt avgjørende, forklarer farmasistudent Andreas Roswall.

LES OGSÅ: Studentlaget til Kristin dro til USA for å konkurrere i biologi

Setter studentene sine først

Også Hedvig er opptatt av at studentene er viktige ressurser:

– Det beste jeg vet er når de pusher egne grenser, og bryr seg om hverandre og faget. At de er nysgjerrige og spør «hvorfor» og «hvordan» og «hva hvis», viser at de tør å utfordre etablerte sannheter.

– Det er studentene som skal være i sentrum, ikke jeg som foreleser, sier Nordeng, som opplever at studentene ved Universitetet i Oslo er kunnskapstørste og faglig sterke.

Tilbyr stipender på sommeren

Når sommeren kommer tar mange studenter ferie, men noen benytter sjansen til å prøve seg som forskere i et forskningsprosjekt. Universitetet tilbyr en rekke stipender til studenter som vil bruke noen av sommermånedene på å jobbe med forskere som Hedvig. 

– I sommer fikk jeg god hjelp fra en student i sosialantropologi, og en i informatikk. Studentene samarbeidet og hjalp oss med å designe og brukerteste en ny mobilapp som skal kartlegge kvalme hos gravide.

Uten studentene hadde ikke prosjektet blitt på langt nær så bra som det ble:

– Med sommerstudentene fikk vi brakt inn kompetanse vi selv ikke hadde, sier hun. Det er jo ikke sånn at det alltid er professoren som lærer bort. Noen ganger lærer jeg like mye av studentene mine som de gjør av meg.

Synes du denne saken var spennende?

Bli kjent med våre studieprogrammer i realfag og teknologi. Husk søknadsfristen 15. april.

Emneord: bli student, realfag, helsefag, farmasi, livsvitenskap, biovitenskap, kjemi, biologi
Publisert 9. jan. 2020 10:59 - Sist endret 10. mars 2021 14:39