– Arbeidsgiverne liker det akademisk kritiske blikket studentene kommer med

Joakim Johansen Østby forsker på dataspill og underviser i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han bruker dataspill, gaming og ny teknologi i undervisningen sin.

Forsker med VR-briller foran rosa bakgrunn i fotostudio

Joakim Johansen Østby forsker på dataspill og underviser i medier og kommunikasjon. Foto: Scream/UiO. 

Joakim underviser på bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon, hvor han lærer bort alt fra digital kultur til medieanalyse og estetikk i dataspill. Det blir også litt tid til gaming:

– Du kan forstå mye om hvordan mennesker forholder seg til utfordringer og valgmuligheter ved å se på hvordan de oppfører seg i en virtuell verden. Studentene ser hvordan de forskjellige tolkningene de gjør, og som ligger til grunn for valgene de tar, påvirker historien.

Underviser mest i små grupper

Joakim syns det er mest gøy å undervise i mindre grupper, kjent som seminarundervisning.

– Det blir mer tid til å diskutere faget og finne relevansen i faget sammen. Studentene åpner også mer opp og stiller oftere kritiske spørsmål når gruppene er mindre.

Seminarundervisning er en viktig og sosial undervisningsform, men Østby er også tydelig på forelesninger må ha en sentral plass i utdanningen.

– Det å kunne lytte og prosessere kunnskap uten for mye støy rundt, er en viktig øvelse å ta med seg.

LES OGSÅ: Studenter i lingvistikk laget et helt nytt språk til TV-serien Beforeigners

Praksis eller forskningsprosjekt

I tillegg til teorifagene får studentene til Joakim anledning til å gå ut i praksis. Her lærer de mediebransjen å kjenne, de får andre impulser og perspektiver, og et nytt syn på det de lærer på universitetet. Han er ansvarlig for emnet Mediestudenter i arbeidslivet, hvor studenter er ute i jobbpraksis.

– Arbeidsgiverne liker det akademisk kritiske blikket studentene kommer med. De er analytiske og gir mangfold til de bedriftene de er leid inn i, sier Østby.

Det finnes også et eget emne tilpasset forskerspirene: Mediestudenter som forskere gjør det mulig for studenter å prøve seg som forskerstudenter i et prosjektarbeid.

Gøy å se studentene vokse

Som mediestudent treffer man mange undervisere som er opptatt av å forstå og forske på vår digitale hverdag og hvordan den påvirker oss. Gjennom tre år er de med studentene når de utvikler sin medievitenskapelige kunnskap.

– Det er et privilegium å være vitne til den modningen studentene går gjennom mens de er hos oss. Det skjer mye fra de starter på universitetet til de går ut – både faglig og personlig, sier Joakim. 

Studentene skal lære kritisk tenkning og akademisk skriving, og de skal oppleve personlig vekst. Det er fint å være vitne til, synes Østby.

– Mange som kommer til oss er akkurat blitt ferdig på videregående skole, og vi får følge dem mens de blir til trygge og solide fagfolk.

Synes du denne saken var spennende? 

Bli kjent med våre studieprogrammer i humanistiske fag. HUsk søknadsfristen 15. april.

Emneord: bli student, utdanning, undervsining, mediefag, medier og kommunikasjon
Publisert 28. feb. 2020 09:58 - Sist endret 10. mars 2021 21:25