– Det var vanskelig å finne noe som passet med alle interessene mine

Å ta utdanning har hele tiden vært en del av planen til Yang Xu (26), men at det ble akkurat mediefag var mer tilfeldig.

Bildet kan inneholde: erme, skulder, albue, stående, håndledd.

Med ny 3D-teknologi hjelper Yang forskere med å visualisere og formidle arkeologi og historie. Foto: Scream/UiO.

– Jeg har alltid vært interessert i kunst, design, film, vitenskap og litteratur, egentlig litt av alt. Da jeg skulle velge studier syntes jeg det var vanskelig å finne noe som passet med alle interessene mine, sier Yang.

Bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo fanget hans interesse.

– Jeg likte at det var et studieløp som ga meg innføring i bredden av medienes betydning i samfunnet, både kulturelt, sosialt og politisk.

Som student på programmet kan Yang fordype seg i fag som skjermkulturer, journalistikk, kommunikasjon og formidling politisk kommunikasjon og digitale medier.

– Det er kult å studere det folk flest konsumerer på daglig basis. Alle har et forhold til mediene!

Valgte forskning framfor praksis

Det siste semesteret kan mediestudentene velge å gå ut i praksis i en mediebedrift eller å delta i et akademisk prosjekt. Yang valgte det siste.

– Jeg fikk et prosjekt som passet det jeg var aller mest interessert i, nemlig mobile medier.

Forskningsprosjektet Yang er en del av har navnet Sitsimlab. Sitsim står for «Situerte simuleringer». De forsker på hvordan telefonen, eller andre mobile enheter, kan brukes for å gjenskape andre versjoner av virkeligheten, som for eksempel arkeologiske funnsteder, klimaendringer og byplanlegging.

Yangs prosjekt var knyttet til et pilotarbeid ved Calmecac–museet i Mexico City, hvor de skulle pilotere en app, der en kunne se de historiske gjenstandene og museumsområdet slik de fremsto i datidens Tenochtitlan.

– Mange som går på museum opplever de historiske gjenstandene som litt malplasserte, adskilt fra virkeligheten de tilhørte. De er kanskje plassert bak montere eller på en pidestall. Vårt mål er å gjøre museumsbesøket til en mer autentisk opplevelse av tid og sted, der gjenstandene blir del av en historisk helhet.

 Lærte 3D-modellering

– Det kule var at vi fikk opplæring i 3D-modellering. Jeg måtte ikke kunne det fra før, sier Yang, som ikke så for seg å få jobbe så mye med datateknologi som han har gjort til nå.

– Mediefag er jo først og fremst et humanistisk fag, men en spesialist på mobildesign og apputvikling ga oss et tre dagers lynkurs i design for smarttelefon og nettbrett.

3D-modellering er en teknikk der utviklere bruker datagrafikk og matematiske formler til å framstille tredimensjonale objekter i blant annet animasjonsfilmer og videospill. Sitsimlab bruker 3D-modellering til å framstille historiske objekter i en digital form.

– Det høres kanskje litt flåsete ut, men vi bruker framtidens verktøy til å presentere fortiden slik at alle får en sjanse til å oppleve den.

 Tenk bare på vikingskipene. De få eksemplarene som finnes igjen verden er utstilt på museum, og ingen får ta på dem. Det finnes heller ikke originale bilder eller film av hvordan de ble brukt i sin tid.

– Det er her 3D-modelleringen kommer inn, sier Yang. Med moderne teknologi kan vi tas med tilbake til tiden og stedet da vikingskipet ble begravd for mer enn 1000 år siden.

Se hvordan appen viser omgivelsene slik  de var i fortida. Sitsim har laget flere apper som kan lastes ned gratis, blant annet Historiske Phalasarna og Old Narva

Vil gå videre med forskerutdanning

Prosjektarbeidet i Mexico har gjort Yang motivert for en karriere som forsker. Nå planlegger han å gå videre med forskerutdanningen ved universitetet. Her gjennomfører studentene et selvstendig forskningsarbeid som del av et aktivt forskningsmiljø. I løpet av tre år får de et halvt år med opplæring, og skriver en doktorgradsavhandling.

Men først skal Yang bygge på bachelorgraden sin med en mastergrad i Screen Cultures, et engelskspråklig masterprogram om menneskers forhold til skjermer.

– Alle typer skjermer har innvirkning på våre liv – nå gleder meg til å lære mer om hvordan det påvirker oss og samfunnet. Jeg ser frem til å bli «skjermkompetent».

Yang er fornøyd med studievalget. For selv om han var usikker på hva han ville studere, så var han ikke i tvil om hvor han ville studere.

– Jeg valgte Universitetet i Oslo fordi fagmiljøet er rangert blant de beste i verden, og det har et godt omdømme både nasjonalt og internasjonalt.

Han sikter til internasjonale universitetsrangeringer som QS World University Ranking og Times Higher Education, der Universitetet i Oslo igjen og igjen blir kåret til Norges beste universitet og ledende i Europa.

– Det er fint å vite at jeg har funnet et fag som er aktuelt i samfunnet, ved et universitet i verdensklasse, som gjør meg attraktiv på arbeidsmarkedet både i Norge og utlandet. 

Synes du denne saken var spennende? 

Bli kjent med våre studieprogrammer i humanistiske fag. Husk søknadsfristen 15. april.

Emneord: bli student, utdanning, mediefag, medier og kommunikasjon, historie
Publisert 7. apr. 2021 11:01 - Sist endret 9. apr. 2021 10:56