Periodisk emnerapport KFL2032 Seksualitetsstudier og kjønn høst 2006 og 2007. Emneansvarlig Wencke Mühleisen.

1. Beskrivelse av og kommentarer til eventuelle avvik fra og endringer i emnebeskrivelsen

Ingen avvik fra emneplan.

2. Kommentarer til kvantitative gjennomføringsdata på emnet (karakterer, stryk, frafall)

H06 Eksamensmeldt: 33 stk, bestått: 14 stk, ikke møtt: 19 stk
Karakterfordeling: A: 2, B: 4, C: 4, D: 3, E: 1, F: 0
H 07: Eksamensmeldt: 30 stk, bestått: 14, ikke møtt: 16 stk.
Karakterfordeling: A: 3, B: 6, C: 4, D: 1, E: 0, F: 0

'En av årsakene til spriket mellom antallet oppmeldte studenter og antall
som tar eksamen kommer av at studentene melder seg opp til flere emner enn
de i realiteten har tenkt å ta. De fleste faller ikke fra underveis, men
før undervisningen kommer i gang. Det er en viss nedgang på hvor mange
studenter som deltar på undervisningen mot slutten av semesteret ettersom
alle emnene studentene tar slutter omtrent samtidig. Da kan det bli for
mange eksamener på en gang. Derfor kan det være en mulighet å la emnet gå
mer intensivt slik at det blir ferdig noe tidligere.'

3. Er det indikasjoner/eksempler på særlig god kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

Studentevalueringene på grunnlag av spørreskjemaer har vist svært positive tilbakemeldinger på emnet. Studentene har særlig lagt vekt på at kombinasjonen av forelesninger med aktive diskusjoner, muntlige og skriftlige øvelser i seminarene, er vellykket. Personlig veiledning til oppgaveskriving ble framhevet som en ekstra kvalitet. Fra administrativt hold er tilbakemeldingen at emnet har vært velfungerende og samarbeidet mellom lærere og administrasjon har vært bra.

4. Er det indikasjoner på sviktende kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

Det er ingen indikasjoner på sviktende kvalitet i undervisningen, verken fra studenter, lærere eller administrasjonen. Det er imidlertid en pedagogisk utfordring å tilrettelegge undervisningen i forhold til stor spredning på nivå og forkunnskaper.

5. Hva er det fokusert på i denne perioden mht utvikling av studiekvalitet?

Pensum og undervisningsinnhold er justert i forhold til fagfeltets aktualisering og med særlig fokus på tverrfagligheten i emnet. Lærerne har lagt vekt på å utvikle øvelser for gruppesamtaler, debatt, diskusjoner og muntlige framlegg i seminardelen som krever aktiv innsats og fremmer kunnskapstilegnelsen. Vi mener at det er grunnlaget for at mange studenter fulgte undervisning og leverte til eksamen.

6. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

Vi foreslår å øke andelen forelesningstimer i forhold til seminardelen for å imøtekomme variasjonen i forkunnskaper hos studentene. Tilbakemeldingen fra studentene tyder på at de ønsker mer forlesningstid til fordypning i emnets teoretiske perspektiver. Dette bør imidlertid ikke gå på bekostning av studentaktiviserende øvelsene i seminarene.

Det er viktig å fokusere på å tilrettelegge undervisningen i forhold til stor spredning på nivå og forkunnskaper og å øke andelen forelesningstimer for teoretisk fordypning. På grunnlag av positive tilbakemeldinger er det viktig å fortsette videreutvikle studentaktivitetene for debatt, muntlige framlegg og gruppeøvelser i seminardelen.

Publisert 5. feb. 2008 14:56 - Sist endret 5. feb. 2008 15:21