IKEA og historien om "Billy"

"Billy"-bokhyllen er den mest solgte i verden. Hvert tiende sekund forlater enda et eksemplar flatpakket kulturhistorie IKEAs lagre over hele verden for deretter å gli usynlig inn i omgivelsene våre. I dette blogg-innlegget skal jeg utforske hvordan IKEA appelerer til forbrukere gjennom identitet.

 

IKEA har bygget opp et image om  det svenske, friske, sunne og sympatiske. Historien om Kamprad står i sentrum av dette arbeidet. Men IKEA bruker ikke bare Kamprad som mytologisk skikkelselse for å etablere bedriftens kjerne-verdier, de gir også møblene personlighet og identitet; en egen historie. 

I 2009, da "Billy"-hyllen fylte 30 år, utga IKEA en egen bok kalt BILLY - 30 år med BILLY, der hyllen ble gitt en egen personlighet og stemme. I boken blir man kjent med Billy gjennom hans preferanser i bøker (som han forsåvidt anbefaler til både barn og voksne), mer grunnleggende personlige data og familie. For eksempel blir den noe bredere bokhyllen "Bergsbo" introdusert som Billys kjæreste. Boken inkluderer også en slags tidslinje som oppsummerer hendelser i populærkulturen fra Billys "fødsel" og frem til utgivelsen av boken i 2009. I referansene er det virkelig noe enhver kan kjenne igjen, enten det er en kommentar om annen verdenskrig ("Billy" ble produsert i bjørk nøyaktig 50 år etter krigen tok slutt) eller at den deler fornavn med skuespiller Billy Crystal. Det masseproduserte produktet har med andre ord vært der gjennom det samme som oss, noe som gjør det enklere å få et personlig forhold til den. Samtidig gis "Billy" et kosmopolitisk preg.

Som forbrukere definerer vi vår identitet ut ifra produktene vi kjøper. IKEA bruker identitet, kultur, symboler som salgsteknikk ved å dramatisere og skape en historie rundt produktet. Dette gjør at produktet føles meningsfylt og autentisk, på tross av dets litt nøytrale og personlighetsløse karakter.

 

 

Publisert 17. sep. 2021 08:02 - Sist endret 6. okt. 2021 10:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.