Undervisningsplan
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
18.01.2010 | Torill Steinfeld | Rom 338 Harriet Holters hus. (Gjelder alle ganger med mindre annet blir opplyst) | Introduksjon. Planlegging. Tema: Hva er litteraturdidaktikk? Faghistorisk oversikt | |
26.01.2010 | Justering av plan/planlegging. Faghistorisk oversikt fortsetter. Artikler av Knudsen og Longum | |||
02.02.2010 | Om litteraturresepsjon. Wolfang Iser, ”Tekstens appellstruktur”, Tomas Wallgren, ”Från texttolkning och receptionsestetik till en teori om estetisk verkan”, Vibeke Hetmar, ”Kap. 11. Faglighedens mange ansigter”, Bo Steffensen, ”Kap. 6. Empiriske læserundersøgelser” | |||
09.02.2010 | Om litteraturresepsjon og –undervisning. Klaus P. Mortensen: “Dannelse på dansk”, Judith Langer: ”Rethinking Literature Instruction”, Robert Probst: ”Five Kinds of Literary knowing, Patrick Diaz, Reading and Classroom Constraints: Aligning Practice with Theory” | |||
16.02.2010 | Örjan Torell: Hur gör man en litteraturläsare? | |||
23.02.2010 | Undervisningsfri | |||
02.03.2010 | Kjønn og lesning. Minoritetsspråklige elever. Artikler av Alloway & Gilbert og Millard (i Frontermappe, eller via Gender and Education, UB). Rita Hvistendahl: ”Unge lesere fra språklige minoriteter | |||
09.03.2010 | Sylvi Penne: Noen lesere på mellom trinnet; L-G.Malmgren, Ur Åtta läsare på mellanstadiet, s. 74-83, 106-119, Sylvi Penne: ”Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden” | |||
16.03.2010 | Om PISA og nasjonale prøver. Se pensumlisten. Artikkel av Astrid Roe i kompendiet. Atle Skaftun et al.: Tilnærminger til et teoretisk rammeverk for de nasjonale prøvene i lesing | |||
23.03.2010 | Kanonbegrep og kanondannelse | Kanon og kanondannelse. Artikler av Thavenius, Guillory og Dahl.Les også på artikkelen om Norges litterære kanon i Wikipedia. | ||
30.03.2010 | Ingen undervisning (påskeuken) | |||
06.04.2010 | Påskeferie | |||
13.04.2010 | Prosjekt (dansk) Kulturkanon og andre kanonforslag. Norsk litteraturkanon. | Presentasjon av prosjektet Kulturkanon, se KulturkanonLes omtalene av litteraturkanonMaria Maria Schottenius': Danmarks topplista blev en kotte Inger Østenstad: Kanskje gir ingen kanon. Om årets litterære kanoner og kanoniserere i Prosa 06, 2007. Steinfeld, Torill: Danmarks kulturkanon, verk, debatt, kriterier. Norsklæreren 2006 (4) s. 60-66 I mappe på frontersiden for emnet.) | ||
20.04.2010 | Litteraturhistorie mm | Artikler av Schou, Aarnes, Ullström og Steinfeld | ||
28.04.2010 | Litteraturhistorie | Schou, Søren: ”Litteraturhistorie og narration"Steinfeld, Torill: På hjemlig grunn. Norske skolelitteraturhistorier ca. 1900–1940” Steinfeld, Torill: Norsk kanon og kanondannelse historiske linjer, aktuelle konflikter og utfordringer | ||
04.05.2010 | Kvalifiseringsoppgavene. Presentasjon/drøfting. Om Wergeland. Bente Aamotsbakken: Skolens kanon vår viktigste lesedannelse? Utdrag fra Framtidas norskfag (2006). "Norskfagets rolle i eit fleirkulturelt samfunn". "Litterær kanon i norsk?" | Oppgavene leveres tilbake. Aarnes, Sigurd Aa.: ”Wergelandskultusen som nasjonsbyggende faktor”.Bjørnsons tale ved avdukningen av WergelandsstatuenFins også i mappen på Fronter, uten bilde. Les framstillingen av Wergeland i P.T.Andersens litteraturhistorie (eller annen grunnbok i litteraturhistorie). Fins også i mappen på Fronter, uten bilde. | ||
11.05.2010 | Fagplanen for norskfaget mm. | Fagplanen. Ove Eides artikkel, se pensumlisten. Skaftun, Atle et al.: Tilnærminger til et teoretisk rammeverk for de nasjonale prøvene i lesing |
Publisert 25. jan. 2010 14:30
- Sist endret 27. apr. 2010 13:50