Pensum/læringskrav

Bøker (kjøpes eller lånes):

Aubin, Penelope: The Strange Adventure of Count de Vinevil And his Family [1721], Kessinger Publishing, 2008

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo, 2008

Said, Edward: Orientalismen, Oslo 2001 og senere, evt engelsk original

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003

Shelley, Mary: Frankenstein – Nortonutgaven

Evt: Tysk originalutgave av Judith Herrmann: Sommerhaus, später: Erzählungen, Frankfurt am Main, 1998

Kompendier for Kjønn og estetikk: Del 1: Teoretisk kjernepensum felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462, Del 2: Teoretisk kjernepensum - tillegg for LIT3462 og 4462 og del 3: Fordypningspensum våren 2009: "Kjønnet og det fremmede".

Kjernepensum:

a) felles med 10-poengsversjonen (LIT3461/4461):

1. de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kjønn, oversatt av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*

2. Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red.): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002, s. 9-64 (55 s)

3. Jegerstedt, Kari m.fl (red.); "Litteraturvitenskap", Mortensen, Ellen m.fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo, 2008, s. 231-259 (29 s)

4. Lindberg, Anna Lena: ”Innledning", Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*

5. Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10s)*

6. Mulvey, Laura: “Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*

7. Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*

8. Rancière, Jacques: "Estetikken som politikk", Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008, s. 533-550 (18 s)*

9. Wichstrøm, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*

 

10. Åsebø, Sigrun m. fl.: "Kunst og film", Mortensen m. fl. (red.): op.cit., s. 260-287 (28 s)

 

b) tillegg for 20-poengsversjonen:

11. Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art", Frascina, Francis og Jonathan Harris (red): Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts, The Open University, 1992, s. 174- 180 (7 s)*

12. Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 85-104 (19 s)

13. Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body", Cambridge, Mass, 1993, s. 1-27 + noter s. 289-293 (31 s)*

14. Bürger, Peter: "On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society", Frascina, Francis og Jonathan Harris (red): op.cit, s. 51- 63 (12 s)*

15. Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society, London (3. utgave) 2002 s. 17-42 (26 s)*

16. Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards (red.) Art and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 143-146 (3 s)*

17. Garb, Tamar, "Gender and Representation" i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University 1994, s. 219-290 (71 s)*

18. Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press 1987 s 3-12 (10 s)*

19. Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards (red.) Art and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 146-152 (7 s)*

20. Klinger, Cornelia: "Aesthetics", Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young (red): A Companion to Feminist Philosophy, Malden Mass., 1998, s.343-352 (10 s)*

21. Moi, Toril. "Å tilegne seg Bourdieu", Iversen, Irene (red): op.cit., s. 252- 280 (28 s)

22. Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003, s. 7-64

23. Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards (red.) Art and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 161-166 (5 s)*

24. Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”, Preziosi, Donald (red.), The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford (Oxford University Press) 1998, s.344-355 + noter s. 551-553 (13 s)*

Fordypningspensum «Kjønnet og det fremmede»:

Primærtekster:

Aubin, Penelope: The Strange Adventure of Count de Vinevil and his Family [1721] Kessinger Publishing, 2008, (ca. 40 s)

Shelley, Mary: Frankenstein [1818], utg. ved Paul Hunter i serien "A Norton critical edition", 1996 og senere

 

Balzac, Honoré de: Adieu [1830]. Engelsk oversettelse finnes her.

(Dansk oversettelse: "Farvel" i To fortællinger: Den Indkalte; Farvel, København, 1890, (76 s )– finnes i kompendiet til LIT2000 Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer, del 3)

Mérimée, Prosper: Carmen [1845] (ca. 35 s) Engelsk oversettelse finnes her

 

Judith Hermann: "Røde koraller", Sommerhus, senere. Fortellinger. Oversatt fra tysk av Erik Krogstad, Oslo, 2000 (ca. 20 s)*

 

Andre, kortere tekster (dikt med mer) kan bli delt ut underveis i seminaret.

I tillegg velger studentene ett litterært verk eller et rimelig omfang av bilder som er relevant for arbeidet med semesteroppgaven.

Sekundærlitteratur og teori:

Berman, Patricia, G: "Edvard Munch. Women, 'Woman', and the genesis of an artist's myth", i: Munch and Women. Image and Myth, Art Services International, 1997, s. 11-40 (29 s)*

Brooks, Peter: “Gauguin’s Tahitian body”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford, 1992, s.331-345 (15 s.)*

Caws, Mary Ann: "Ladies shot and painted", i The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives, red. S. Suleiman, Harvard University Press, 1987, s. 262-287 (25 s)*

 

Felman, Shoshana: "Kvinner og galskap. Det kritiske feilgrepet (Balzac: 'Adjø')" [1975], oversatt av Camilla Frølich i Iversen, Irene (red): op.cit, s. 104-119 (16 s)

Gressgård, Randi, m.fl: "Postkolonial teori, svart feminisme og antropologi", i Mortensen, Ellen m.fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo 2008 s. 194-198 (5 s.)

 

Høgåsen-Hallesby, Hedda: "Carmens performative hevn", Tidsskrift for kjønnsforskning, nr. 3/2007, s. 5-19 (15 s.) http://kilden.forskningsradet.no/c35640/artikkel/vis.html?tid=48200&strukt_tid=35640#_edn2

Krauss, Rosalind: "Corpus Delicti", October (Summer 1985), 33, s. 31-72 (41 s. med mange ill.) http://www.jstor.org/stable/778393

Krauss, Rosalind: "Cindy Sherman. Untitled", i: Bachelors, MIT Press, 1999, s. 101-159 (28 s.)*

 

Lewis, Reina: ”Chapter 1: Race – femininity – representation”, Gendering Orientalism. Race, femininity and representation, London og New York, 1996s. 12-52 (40s)*

Lykke, Nina: ”Nye perspektiv på intersektionalitet. Problem och möjligheter”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2-3, 2005, s. 7- 17 (10 s)*

Mulvey, Laura: "A phantasmagoria of the female body: The work of Cindy Sherman", i: New Left Review I / 188, July-August 1991, s. 136-150 (14 s.)*

 

Said, Edward W.: "Forfatterens innledning", ”Prosjekter (kap.I,III)” og ”Pilegrimer og pilegrimsreiser (kap.II,IV)”, Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten [1978], oversatt av Anne Aabakken, Oslo, 2001 s. 3-33, 84-105 og 188-224 + noter s. 376-378 og 384-386 (80 s)

Solomon-Godeau, A.: “Going native. Paul Gauguin and the invention of primitivist modernism”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford 1992, s. 313-329 (17 s.)*

Spivak, Gayatri Chakravorty, ”Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen”, oversatt av Kari Marstein, i Iversen (red.) op.cit, s. 280-296 (17 s)

Steihaug, Jon-Ove: Utdrag fra Historiemaleri og fantasmatisk iscenesettelse: en diskursiv og psykosemiotisk tilnærming til Bendik Riis' kunstmaleri, Oslo, 2008 (ca 20 s. om "Bendik og Aarolilja" - deles ut på seminaret)

 

I tillegg kommer 200 s teori og sekundærlitteratur som velges i forbindelse med arbeidet med semesteroppgaven.

Tekster merket * finnes i kompendier for Kjønn og estetikk: Del 1: Teoretisk kjernepensum felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462, del 2: Teoretisk kjernepensum - tillegg for LIT3462 og 4462 og del 3: Fordypningspensum våren 2009: "Kjønnet og det fremmede"

Tekster som leses eller lastes ned fra nettet:

Balzac-novellen på engelsk eller fransk

Mérimée-novellen på engelsk eller fransk

Høgåsen-Hallesbys artikkel i Tidsskrift for kjønnsforskning

Krauss' artikkel i tidsskriftet October

Anbefalt støttelesning:

Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Lorentzen, Jørgen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006

 

Publisert 25. nov. 2008 08:45 - Sist endret 6. feb. 2020 10:15