Læringskrav - JUS5502 og JUR1502
Læringskrav JUS5502
Kunnskap:
Det kreves god forståelse av:
- Årsaker til lovgivning og lovgivningens funksjoner.
- Lovsystemets struktur og hvordan det inngår i rettssystemet
- Valget mellom lov og andre virkemidler, og mellom lov og forskrift.
- Valget mellom forskjellig slags regler (virkemidler) i en lov.
- Hvordan en lov kan og bør utformes.
- Prinsipper for god regelstyring.
- Arbeidet med å forberede nye lover og særlig lovutredningens funksjon i lovforberedelsen.
Ferdigheter:
Emnet skal gi evne til å
- Ta imot og forholde seg til et mandat
- Forholde seg til offentlige instrukser og veiledninger
- Organisere en regelgivningsprosess
- Strukturere og skrive rapport- og regeltekst
- Arbeide sammen om tekst, f.eks. herunder å gi tilbakemeldinger på tekst og samskriving
- Bruke avanserte digitale samhandlingsverktøy i utredningsprosessen
- Gjennomføre enkel innhenting og analyse av fakta
- Gjøre enkle verdivurderinger
- Presentere foreløpig og endelig rapport
- Utforme rapporttekst og regelforslag (fortrinnsvis lov- og forskriftstekst)
- Analysere sterke og svake sider ved et lovforslag.
Generell kompetanse:
Emnet skal gjøre studentene kjent med juristroller i forberedelse, utforming og vedtakelse av regler og forstå hvordan retten kan skapes gjennom lovgivning.
Valgemnet JUS 5502 Lovgivningslære startet opp høsten 2015. Undervisningen har bestått i 20 timer forelesning. Undervisningsformen har i liten grad bidratt til fagets hovedformål å gjøre studentene i stand til å utrede og skrive lover og forskrifter. Ansvarlig faglærer valgte derfor å legge om undervisningen i faget til en lovlab. I laben skriver studentene utredninger med forslag til generelle regler for en reell ekstern oppdragsgiver på samme måte som et lovutvalg skriver en NOU. Arbeidet munner ut i en utredning: Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU). Læringsmålene er omformulert for bedre å dekke de praktiske og teoretiske ferdighetene som studentene tilegner seg i faget.
Læringskrav JUR1502
Kunnskap:
Det kreves god forståelse av:
- Hvordan en lov bør utformes og andre krav til god lovskvalitet.
- Arbeidet med å forberede nye lover.
- Valget mellom lov og andre virkemidler, og mellom lov og forskrift
Det kreves kjennskap til:
- Årsaker til lovgivning og lovgivningens funksjoner.
- Forskjellig slags regler (virkemidler) i en lov.
- Diskusjonen om forenkling av regelverket.
Ferdigheter:
Emnet skal gi evne til å utforme lovforslag og til å analysere sterke og svake sider ved et lovforslag.
Generell kompetanse:
Emnet skal gjøre studentene kjent med hvordan regler forberedes, skrives og hvordan reglene kan virke i samfunnet.