Pappa til Michelle

Kilde: European Southern Observatory

Velkommen til bloggen Pappa til Michelle!

Vi heter Peder og William, og vi er to forskere som har rotet oss bort på en planet i et fjernt solsystem. Oppdraget vårt er å utforske solsystemet vi befinner oss i, men den eneste måten vi klarer å kommunisere med jorda er gjennom blogginnleggene her.

Hvorfor heter bloggen Pappa til Michelle? Er det et desperat kall etter leserklikk, eller ligger det en dypere forklaring bak? Og hva slags oppdrag er det vi har fått å utføre? Følg med på bloggen og finn ut!

Velkommen med på ferden!

Publisert 17. des. 2018 22:27

Oppdraget vårt er fullført. Vi skal reise hjem til jul gjennom ormehullet vi kom fra. Men hva er egentlig et ormehull?

Publisert 17. des. 2018 22:03

I det forrige innlegget tok vi en liten søt tilnærming til relativitetsteori med et tankeeksperiment. Dette skulle vi gjerne ha fortsatt med, men det har seg slik at både jeg og William har lyst å komme oss tilbake på jorda før jul. Det er på tide å gå rett fra oppvarming til krasjkurs i spesiell relativitetsteori.

Publisert 17. des. 2018 09:48

Det var gjennom et ormehull jeg og William kom hit til dette fjerne solsystemet, og det ser ut som at dette ormehullet blir veien vår hjem igjen. Men hva er det som skjer når man begynner å nærme seg et mystisk himmellegeme av denne typen? Vi trenger en innføring i relativitetsteori.

Publisert 16. des. 2018 16:02

Vi har allerede funnet ut en del om stjernen Almus' nåværende tilstand og opprinnelse. Er det mulig å spå fremtiden til stjernen også?

Publisert 14. des. 2018 18:04

Landingsenheten Lucas står trygt på overflaten til Vicinus, og vi går i gang med et nytt oppdrag: Å forske på stjernen i solsystemet vårt, Almus.

Publisert 7. des. 2018 13:17

Tiden har kommet for å forsøke å få vår kjære landingssonde Lucas ned på overflaten til Vicinus. Ett enkelt forsøk er det vi har. Dette blir spennende!

Publisert 7. des. 2018 12:48

Siden vi bare har ett enkelt forsøk på å få til en vellykket landing har vi bestemt oss for å simulere landingsprosedyren. Vi får nå sjekket om vi faktisk har noe sjanse på å fullført oppdraget, eller om alt arbeidet vårt er gjort forgjeves.

Publisert 7. des. 2018 12:18

Nå er vi ferdig med å undersøke atmosfæren til Vicinus, og vi trenger bare å gjøre noen få forberedelser til før vi sender Lucas av gårde mot overflaten. Det er nemlig ikke optimalt om landeren krasjer i full fart inn i Vicinus.

Publisert 3. des. 2018 15:42

Vi har alt vi trenger å vite for å sende landingsenheten Lucas ned til Vicinus. Nå må vi bare finne ut hvor på Vicinus vi vil at han skal lande.

Publisert 3. des. 2018 14:23

Med Michelle i stabil bane rundt Vicinius kan vi begynne å tenke på hvordan vi kan få landet noe nede på overflaten til planeten.  På vei ned har vi ikke den trygge forutsigbarheten til vakuum lengre, og det blir svært viktig å vite hva slags atmosfære vi sender den stakkars landeren vår gjennom.

Publisert 17. nov. 2018 13:18

Er du fan av bloggen Pappa til Michelle? Har du gått lei av innlegg som handler om planlegging og utregninger? Ikke bekymre deg, for nå blir det action. Michelle tar fatt på reisen mot Vicinus.

Publisert 17. nov. 2018 13:17

Mens Michelle suser i full fart mot Vicinus sitter vi i spenning og venter på dataene raketten sender tilbake. Aller mest spennende er nok bildene kameraet på raketten tar, men det å se de første bildene av Vicinus skulle vise seg å bli en antiklimatisk opplevelse. Houston, we have a problem.

Publisert 13. nov. 2018 21:44

Ein rakett ute i verdsrommet er forståeleg nok ikkje verd særleg mykje dersom ein ikkje har kontroll på kvar den er. Vi har allereie sett korleis ein kan finne ut kva slags veg ein rakett peikar i verdsrommet og kvar den er lokalisert. No er vi på jakt etter den siste eigenskapen vi treng: kva slags hastigheit har Michelle når ho suser over himmelkvelvingen?

Publisert 13. nov. 2018 17:16

Reiseruten er planlagt og klar, men det hjelper lite hvis vi ikke vet hvordan vi skal få Michelle til å orientere seg der ute. Heldigvis er hun utstyrt med et kamera og en radar.

Publisert 31. okt. 2018 03:08

Nå har vi begynt å få peiling om hvordan man skyter opp en rakett og om hvilken planet vi ønsker å besøke, men dette er ikke nok for å utføre et vellykket oppdrag. Det viser seg at vi må være litt lure for å få satellitten vår frem til riktig sted på riktig tid.

Publisert 22. okt. 2018 23:52

Peder og jeg har vært svært heldige med at vi fikk besøke et solsystem som ingen mennesker har vært i før. Kan vi gjøre besøket vårt permanent? Kan vi flytte hit? Dette er et av de viktigste spørsmålene NASA har gitt oss i oppgave å besvare. For å kunne svare på dette må vi finne ut hvor solsystemets beboelige sone er.

Publisert 1. okt. 2018 18:13

I det førre innlegget kom vi fram til eit uttrykk for planetmassen til eksoplaneten vår, men utanom det veit vi framleis ganske lite om planeten. Heldigvis har vi fleire kort i ermet, og igjen bruker vi åtferda til stjerna for å avsløre eigenskapane til eksoplaneten.

Publisert 1. okt. 2018 16:30

Nå som vi har kartlagt vårt eget solsystem går vi over til neste fase i oppdraget vårt: det er på tide å vende blikket utover for å finne planeter som befinner seg i andre solsystem. Det viser seg at disse planetene er vanskeligere å finne enn man skulle tro!

Publisert 25. sep. 2018 21:51

Nå som vi har gjort noen beregninger av hvor planetene våre befinner seg er det på tide å sjekke om vi har regnet riktig. I motsetning til fysikk-leksene hjemme i Norge har vi derimot ikke en fasit bakerst i boka som vi kan sjekke. Men hvis vi er ganske lur, kan vi kanskje finne oss en fasit likevel.

Publisert 25. sep. 2018 21:17

Michelle har nå kommet seg en god avstand vekk fra Domum. Vi har gått hele uken og lurt på hvordan det går med henne der ute, og nå har hun omsider tatt kontakt. Bli med og finn ut hva Michelle har å fortelle om solsystemet vårt.

Publisert 17. sep. 2018 11:38

I dag har vi gode nyheter å meddele. Vi har gjennomført oppskytningen, og Michelle har forlatt Domum i god behold!

Publisert 16. sep. 2018 22:54

Nå som Peder og jeg har lagd en fungerende rakettmotor er det på tide å gjøre den klar til å sende satellitten vår ut i solsystemet, men først må vi finne ut hvordan. Spenn fast setebeltene deres og gjør dere klar for tidenes første ekstrasolare rakettoppskytning!

Publisert 16. sep. 2018 20:39

Nå som vi har funnet ut hvordan rakettmotoren skal fungere er det på tide å regne ut hvor effektiv den er. Dette betyr at vi må beregne bevegelsen til trilliarder av hydrogenpartikler inni motoren. Bli med og finn ut hvordan vi kan gjøre dette ved hjelp av en datamaskin og litt grunnleggende statistikk.

Publisert 16. sep. 2018 00:23

Jeg og William skal utforske solsystemet ved hjelp av en satellitt, og vi har fått med oss utstyret som trengs for å sende den ut i rommet. Som dere kanskje har fått med dere, så har vi kommunikasjonsproblemer med jorda, så vi får ikke noen instrukser på hvordan vi skal gjøre dette. Det ser nok ut til at vi må bruke kunnskapene vi har fra før til å få til oppskytningen. Krasjkurset i rakettoppskytning har herved startet.

Publisert 10. sep. 2018 23:35

Hei, kjære lesere! Mitt navn er William, og jeg har klart å rote meg bort i et fjernt solsystem sammen med min venn Peder. I dette innlegget har jeg tenkt å forklare dere hvordan vi endte opp i denne vanskelige situasjonen. Det er en lang historie, men jeg skal prøve å holde det så kort som mulig.