Ankomst; Landing

Vi har gjort undersøkt all informasjonen vi trenger for både avreise, reisen til og ankomst. Det som er igjen nå er å lande trygt på planeten

Bildet kan inneholde: himmel, lys, atmosfære, mørke, rom.

Når vi nå skal lande må vi ta hensyn til dataen vi fant når vi gikk i høy bane. Vi må regne med atmosfærisk drag på vei ned. Draget vil bremse oss ned og dette kan vi bruke som en strategi for å komme oss ned. Vi har at draget er gitt ved

\(\begin{align} F_d=\frac{1}{2} \rho C_d Av_{drag}^2 \end{align}\)

Her er \(F_d\) draget vi opplever, \(\rho \) er lufttettheten, \(A\) er areal flaten som beveger seg gjennom lufta, \(C_d\) er dragets sitt koeffisient og v er hastigheten vi har i forhold til lufttettheten. For å finne hastigheten vi har i forhold to lufttettheten må vi finne ut hvor fort lufta beveger seg. Vi antar at lufta beveger seg i samme hastighet som planeten sin rotasjon og regner sier at hastigheten vi har er hastigheten til lufta minus hastigheten vi er mot planeten. Siden planeten har atmosfære kan vi benytte oss av en fallskjerm som øker arealet som vi bruker til å bremse betydelig, vi kan justere på fallskjermen våres etter simuleringene for å se hva som er best.

Vi ønsker å komme inn med en viss vinkel. En vinkel som er verken for stor eller for liten i forhold til planetens normal. Vi får mest bremsing ut av atmosfæren med en stor vinkel i forhold til planeten men vi risikerer at skipet blir for varmt. Vi ønsker å finne den vinkelen vi trenger som bremser oss ned nok til at vi er i frittfall altså terminal hastigheten til atmosfæren slik at vi kan bruke fallskjerm på å bremse ned resten. Terminal hastigheten er den hastigheten hvor draget på skipet er like stort som gravitasjons krafta og vi ender opp i med en konstant fart nedover mot planeten. 

Landings steg

Ovenfor ser vi et eksempel på vår plan. Vi ønsker å bruke atmosfæren så godt vi kan til å rette oss mot der vi ønsker å lande, deretter bruke fallskjermen til å redusere farten vi treffer bakken med

Av Alexander Amiri
Publisert 16. des. 2019 21:26 - Sist endret 16. des. 2019 21:26