Flukten fra Hoth

Nå er vi lei av denne kalde planeten. Så nå skal vi finne oss en planet som Naboo.

Publisert 18. des. 2020 22:25

9.5Nå har vi jo lært veldig mye om at tid er ett stort problem på den astronomiske størrelser. Men kan det påvirke blant annet disse global poisition sattelitene? Er det derfor google maps alltid er feil? La oss se.

Publisert 18. des. 2020 21:30

Når livet til en stjerne går mot slutten forlater den hovedserien og drar på en aldri så liten reise gjennom HR diagrammet før den til slutt ender opp som pensjonist i en av aldersboligene i HR diagrammet. Vi skal ta deg med på denne reisen og prøve å beregne størrelsen, vekt og gravitasjon på denne døende stjerna. Vi skal også snakke litt om degenerert gass.

Publisert 18. des. 2020 21:30

Vi skal nå prøve å komme frem til kjernetemperaturen i stjerna vår og regne litt på energiproduksjonen og luminositeten ut fra kjernereaksjonene.

Publisert 18. des. 2020 21:30

Det kan hende mange av dere er mer interessert i stjerner, også er det jo snart jul så da tenkte vi å snakke litt om stjerner helt til slutt da. For å få inn julestemmningen da.

Publisert 18. des. 2020 21:15

9.2

Okey la oss se om det kan falle ut noe spennende av å se på bevegelser i schwarzchild linje element da.

Publisert 18. des. 2020 21:10

9.4 og 9.6 og 9.7

Ojda, vi klarte å glemme å fylle drivstoff også nå er romskipet tom for strøm i nærheten av det sorte hulet som vi skulle ta gravity assist ved. Hva kommer til å skje?

Publisert 18. des. 2020 20:42

8.6

Du har kanskje lært at bevegelsmengede er bevart. Gjelder det fremdeles? Nå skal vi se på ett fritt nøytrino her som disingrer til ett proton og elektron(og ett nøytron egentlig). Også skal vi late som alt dette her beveger seg i positiv x akse

Publisert 18. des. 2020 13:55

Oppgave 8.4

Utifra det blå så er det noen som har bestemt seg for å nå ha ett race uti her. Vi har da 3 deltagere og en som står og ser på.

Publisert 18. des. 2020 13:52

Glad i bordtennis? La oss spille kosmisk ping-pong med to romskip i bevegelse, og en laserstråle som ball, mens vi sitter og ser på det hele i en romstasjon!

Publisert 18. des. 2020 13:44

Denne linjen slettes før publisering(oppgave 1, del 8)

Da er vi endelig ferdig med denne romferden vår da. Men på veien bort så la vi merke til noen litt rare ting. Ting som vi ønsker å grave litt ned i nå. Og dette hele starter med lys.

Publisert 8. des. 2020 22:15

Vell da er det jo egentlig bare å kræsje ned på denne planeten da. Jeg mener jo lande, nei, jo, kanskje.

Publisert 8. des. 2020 22:14

Terminal Velocity er hastigheten vår etter at vi har bremset oss gjennom atmosfæren, og ved hjelp av fallskjerm, og skal til å dumpe ned på overflaten av planeten. Vi skal nå se på hvordan vi analytisk kan finne denne hastigheten og hvordan vi kan beregne hvor stor fallskjerm vi trenger for å oppnår en trygg landing.

Publisert 8. des. 2020 22:14

Nå handler alt om å overleve ferden gjennom atmosfæren så vi kan gjøre en trygg landing på forhåpentligvis fast grunn på planeten. For å forberede oss på dette må vi gjøre noen beregninger og simuleringer. Atmosfæren gir oss motstand som bremser oss opp. Vi må imidlertid sørge for at motstanden ikke blir for stor.

Publisert 20. nov. 2020 20:01

Selv om vi ikke klarte å bestemme gassene i atmosfæren til planeten vår skal vi diskutere litt hvordan vi kan lage en modell av en atmosfære. Dette må vi da prøve å gjøre på et generelt grunnlag fordi vi ikke har noen konkrete data og jobbe med.

Publisert 20. nov. 2020 20:01

Før vi nå skal lande på Pjuf må vi ha en modell av atmosfæren. Grunnen til det er at vi må kunne vite hvor mye "luftmotstand" vi vil møte. Atmosfæren er ikke luft som på jorden, men en gass bestående av ulike stoffer, og vi skal finne tettheten og temperaturen til denne gassen for å kunne beregne motstanden vi får når vi lander.

Publisert 20. nov. 2020 20:01

Nå som vi er i stabil bane rundt planeten så kan det være greit å komme i en litt lavere bane. Hvorfor? Vell fordi det er veldig mye lettere å regne på sånn alt som skjer på planeten hvis vi er litt nærmere, se for deg å prøve å lese av hvem som scorte mål på fotballbanen, på andre siden av landet...

Publisert 2. nov. 2020 08:29

Vi skal nå ha teorien på plass for å klare å komme oss avgårde og treffe målplaneten vår Pjuf. Så er det tid for å se om vi kan klare å få teorien vår til å stemme med simuleringene så vi kommer oss frem.

Publisert 1. nov. 2020 20:48

Pust iiiiiiinn, pust uuuuuut. Det er viktig med å stabilisere både kropp sin og denne satelitten rundt den nye planeten. Helst da uten hjertinfark.

Publisert 1. nov. 2020 20:46

Hvordan kommer vi oss mest effektivt til ett annet objekt da? Bare peke raketten mot planeten å fyre av til vi treffer? Vell kanskje ikke det.

Publisert 1. nov. 2020 20:44

Vi skal nå faktisk prøve å komme oss frem til Pjuf som er planeten vi vil dra til. Det betyr at vi må lage en plan. Når er det mest gunstig å dra? Hvor skal vi ta av fra, og hvordan skal vi klare å komme oss inn i en stabil bane rundt Pjuf?

Publisert 14. okt. 2020 21:39

Da har vi grunnlaget for å skulle kunne finne ut hvor i universet vi befinner oss, og svaret denne gangen er ikke 42.