HOW TO GET CLOSE TO YOUR IDOLS!!!!

Hei, bloggen!


Bildet kan inneholde: verdensrommet, astronomisk objekt, atmosfærisk fenomen, astronomi, atmosfære.


Nå har vi kost oss på ferie i bane rundt Froderia et par dager, og bare nytt utsikten. (Er det ikke kult?)
 

Før vi tar Det Store Tentakkelsteget og lander på Froderia (Dette er så kult, det er helt vilt!), skal vi ta en litt nærmere titt på planeten vår. Da må vi først gjøre akkurat det; komme oss litt nærmere!



Hvorfor vil vi det?

Vel, først og fremst vil vi ha en bedre oversikt over Froderias kriker, kroker, fjell og daler, så vi kan finne et trygt sted å lande på overflaten. Og dersom vi er nærmere så blir jo dette lettere! En annen grunn er at vår innebygde software (som vi skal bruke i senere innlegg for å undersøke atmosfæren vår) vil ha mer presise målinger desto nærmere planeten vi er.
Det blir rett og slett litt lettere å få oversikt hvis vi bare kommer oss litt nærmere planeten!
Bildet kan inneholde: rosa, tekst, linjekunst, linje, skrift.

Men hvordan kommer vi oss nærmere planeten på en trygg måte?

 

Vel... Hvis vi later som at banen vår er sirkelformet (den er jo nesten det), vet vi at radiusen til banen vår rundt Froderia er avhengig av vår egen kinetiske energi (altså bevegelsesenergi).

 

Bildet kan inneholde: blå, illustrasjon, himmel, organisme, skrift.

Derfor må vi altså minke bevegelsesenergien vår slik at vi igjen minker radiusen! For å minke vår kinetiske energi, kan vi enten senke massen vår, eller hastigheten. 

Vi velger hastigheten... 




Altså; først gir vi oss selv en motsatt boost, slik at tangensialhastigheten (den som peker tangensielt på banen) vår synker. 

 

Dette vi føre til at vi sakte begynne å falle inn mot planeten.

 

Når vi har nådd en avstand vi trives med, kan vi igjen bruke vår orbital injection maneuver (som vi regnet ut tidliger akkurat her).

 

Dette vil (forhåpentligvis)føre til at vi havner i en stabil bane som er nesten sirkelformet!

 

Det er de to tingene vi ønsker å gjøre slik at vi kan komme oss nærmere!


Ehhh, hvor mye negativ boost var det snakk om...??

Øhh... Vi tenkte egentlig å prøve og feile litt med den boosten, men en bekymret telefon fra den Mørkeriske romfartsorganisasjonen fikk oss heldigvis til å nøle. Dette med ukontrollert falling innover mot en steinete planet kan visst fort gå gæærnt. 
Vi velger derfor å dra frem PC-en igjen, og gjøre noen simuleringer hvor vi prøver og feiler, helt uten konsekvenser! 


Aller først endrer vi perspektivet vårt litt. Vi bytter fra vårt forrige koordinat-
system med stjerna Universitas i origo, til et nytt koordinatsystem med Froderias sentrum i origo. Dette gjør det lettere å regne videre. I tillegg slutter vi nå å ta
hensyn til de andre planetene i systemet, og vi neglisjerer tyngdekraften fra alle
andre enn Froderia. 


Det første vi begynner med er å simulere en boost på  \((-1000 \ km/s, \ -1500 \ km/s)\), og får beskjed (i simuleringen vår) om at vi krasjer inn i planeten. Yes, det er interresant... 
 

Tidligere har vi brukt astronomiske enheter (AU) til simuleringene våre,
for det har vært snakk om så store avstander og størrelser. Men nå som
vi ser på en mindre skala igjen, bytter vi over til SI-enheter (de vanlige enhetene). 

 

Okei, vi må virkelig slutte på denne prøvingen og feilingen.. til og med i simuleringene våre går det ikke vår vei. Vel, vi har funnet ut at for eksempel deres jorklodes atmosfære er rundt 405 km tykk. Derfor la vi inn en liten test i simuleringen vår som sier at dersom vi er under 410 km unna Froderia så setter vi igang orbital injection maneuver! La oss prøve å plotte simuleringen vår av dette!

 

Halooo se på dette!!! dette er jo akkurat det vil ønsker! I denne simuleringen ender vi opp med en avstand 4299 km fra sentrum til Froderia og siden siden radiusen til Froderia er 

3893 km får vi:

\(4299 km - 3893 km = 406 km\)

Altså er 406 km unna overflaten! Denne fremgangsmåten må jo stemme, og vi kan nå prøve å gjennomføre dette i virkeligheten! Det vi simulerte var altså å gi oss selv to booster:

    For å komme oss nærmere:    boost\(_1\) = \((153.4 \ km/s, \ -810.6 \ km/s)\)

For å komme oss i stabil bane igjen:    boost\(_2\) = \((4685 \ km/s, \ 7479 \ km/s)\)

 

Okei, vi er skyldige... vi prøvde oss fram med verdier for boost\(_1\) og det ver derfor vi endte opp med akkurat \((153.4 \ km/s, \ -810.6 \ km/s)\).......


Nå har vi funnet fine booster som (forhåpentligvis) gir oss akkurat den avstanden vi ønsker oss, og en som injiserer oss i en stabil bane igjen! Det skumle men spennende vi skal gjøre nå, er å prøve å implementere disse boostene i virkeligheten!

 

Nå skjer det på ekte folkens!!

Okeeei da er det bare å sette inn tallene vi har simulert oss fram til for boost\(_1\) ... Jaa se der ja dette går jo nogenlunde greit!!

...

Sånn da var vi 406 km unna planeten og nå præver vi oss på boost\(_2\) ... Halooo dette gikk jo akkurat slik vi ønsket!!! Her har du en video slik at du kan gjenoppleve det vakre vi akkurat opplevde!

 

 

Wow dette er virkelig spennende greier!! Og dette fortsetter i neste innlegg, fordi da skal vi undersøke Froderias atmosfære!! Ses neste gang!

Forrige innlegg                                                                        Neste innlegg

Publisert 13. nov. 2020 12:30 - Sist endret 13. nov. 2020 12:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere