Prosjekter 2019

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:45

Oslo har et bredt utvalg av butikker hvor tusenvis av kunder handler hver dag. Vi i Boks ønsker å gjøre handleopplevelsen lettere for kunder gjennom å effektivisere de ansattes arbeidsoppgaver. For å oppnå dette ønsker vi i Boks å forenkle og forbedre butikkene gjennom teknologi og design.

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:43
Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:42

I dagens samfunn trekkes vi mer og mer mot skjermbaserte verktøy som tablets, PCer og lignende. 

Vi ønsker å undersøke bruken av skjermbasert underholdning blant barn i alderen 7-9 år på SFO, og finne en måte å redusere dette.

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:41

Natteravnene ble opprettet i 1990 og har som hovedmål å være en politisk og religiøs nøytral organisasjon som arbeider for å gjør bysentrum og nærmiljø til trygge steder å være for alle. 

De har et stort fokus på å være synlige og øke trygghetsfølelsen til unge og eldre, kvinner og menn i Oslos gater.  I prosjektet ønsker vi å hjelpe natteravnene effektivisere sine arbeidsmetoder slik at de kan være der det trengs. 

Bilde av gruppemedlemmer: Nikolas, Vanessa, Erik, Silje, Maria
Publisert 25. feb. 2019 10:40

Det er mange aspekter som påvirker spillopplevelsen under bordrollespill, blant annet innlevelse og engasjement hos spillerne, kontroll på regler og handouts blant spillere og Keeperen, atmosfære og fysiske omgivelser. Vi i Gameguru ønsker å forbedre og heve spillopplevelsen hos en spesifikk spillgruppe som spiller Call of Cthulhu

Gif av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:39

Vi i HCS har jobbet med å legge til rette for økt innlevelse hos brettspillere, under spill av brettspillet Secret Hitler. Resultatet ble et et interaktivt spillbrett som fasiliterer økt innlevelse i spillet SH gjennom usynlig manipulerende interaksjon.

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:38

Enkelte seniorsentre tilbyr hjernetrim for dem som er bekymret for egen hukommelse og som ønsker å bruke hodet aktivt. Vi ønsker å se muligheter og løsninger for å kunne supplere eller utvikle hjernetrimkonseptet.

Publisert 25. feb. 2019 10:37

I Norge går vi mye på og  har mange ulike tilbud for mennesker med interesse for friluftsliv. Denne gruppen er imidlertid overrepresentert av eldre mennesker. Vi i SMAGS ønsker å undersøke hvilke behov unge mennesker i interaksjon med naturen har og hva som skal til for å vekke interesse for friluftsliv. 

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:36

Hunden omtales ofte som menneskets beste venn, dette betyr at en stor andel av befolkningen vil eie en hund i løpet av levetiden sin. Disse dyrene gir ofte mye glede i hverdagen, men det kan også være svært krevende å være eier. Et spesielt problemområde mange sliter med, handler om å få motivasjon til å gjennomføre hundetrening. Vi i 101 har derfor laget DogTracker som skal være motiverende ved å vise progresjon over hvor du er i treningen, hvor langt du har nådd dine ukentlige mål og hvordan du ligger i forhold til andre hundetrenere. Denne skal kunne gjøre hverdagen bedre for både tobeinte og firebeinte.

Bildet kan inneholde: Fotografi, Tekst, Portrett, Photography, Font.
Publisert 25. feb. 2019 10:35

En forfatters arbeidsprosess er veldig ulik fra person til person. Noen er veldig strukturerte i sine arbeidsvaner, mens andre kan ta skriving litt som det kommer. Etter timer på kontoret er det lett å ta seg småpauser, og man kan fort miste oversikt over hvor mye man egentlig har jobbet den dagen. Vi i Pseudonym, i samarbeid med én forfatter, vil se på hvordan vi kan holde arbeidsdagen strukturert.

Gamle IT og oss: vi leker med gamle terminaler og IT-objekter
Publisert 25. feb. 2019 10:33

En typisk arbeidsdag for en systemutvikler består av stillesittende arbeid med programmering. Arbeidsverktøyene er digitale, og befinner seg hovedsakelig på PC-en. De kan derfor bli sittende i timesvis, noe som kan svekke både konsentrasjonsevne og fysisk helse. Dette er noe vi i DALIAS ønsket å forandre.

Gruppe bilde av f.v Boye, Bendik og Alexander. Daniel var ikke tilstede for bildet.
Publisert 25. feb. 2019 10:32

Bueskyting er en idrett med lite teknologisk nyvinning. Vi i team trøkk ønsker å endre dette ved å iføre teknologi som gjør bueskyting morsommere eller mer givende for skytteren. 

Fra venstre top: Erlend, Habib, Alma, Lavrans
Publisert 25. feb. 2019 10:31

For de aller fleste kan et liv uten syn virke fjernt og vanskelig. Selv om det stadig jobbes mot universell utforming er det mange oppgaver som ikke blir tilrettelagt god nok for blinde. Vi i THNS ønsker å bruke teknologi for å lage enklere løsninger for blinde mennesker!

Bilde av prosjektgruppen, fra venstre: Sigrid, Martin, Alexandra, Jaime
Publisert 25. feb. 2019 10:30

Det finnes mye fokus på å lage hjelpemidler til folk flest så de blir mer effektive. Beklageligvis er det flere grupper som faller utenfor. En av disse gruppene er personer med avhengighet i behandling. Vår gruppe ville jobbe med denne målgruppen for å bidra til en bedre hverdag. 

Fra venstre til høyre: Jessica Gierlach, Karin Ospina, Ashwin Rajeswaran, Saurav Pandey
Publisert 25. feb. 2019 10:29

Over årene har miljø blitt et av de mest omtalte og diskuterte temaene over hele verden. Vi har vært vitner til politiske kampanjer, streiker for klimaet og en stor økning i bevisstheten blant både gamle og unge i dagens samfunn. I dette prosjektet har vi valgt å gå dypere inn i dette temaet. Kort fortalt er vårt overordnede mål å skape en løsning som kan være til hjelp for familier med å bli mer miljøvennlige i hjemmet. Vi har valgt å svare denne problemstillingen ved å forsøke å redusere matsvinn i hjemmet.

 

HVASS-medlemmer fra venstre: Frida, Ådne, Nadia, Cornelia & Guro
Publisert 25. feb. 2019 10:27

Hvordan står det til med museene våre? Er de engasjerende nok for dagens underholdningskultur? HVASS tar fatt i sansebruk på Vikingskipshuset.

Bilde av prosjektgruppen
Publisert 25. feb. 2019 10:23

Hearing can be identified as the ability of the ear to perceive sound by detecting vibrations and changes in the pressure, and convert sound waves into information the brain understands and interprets as sounds. Sounds above 88 dB are considered to be harmful and can damage hearing. Musician are exposed to the loud noise and are more likely to have a noise-induced hearing loss. As a human ear has a vital role, our group AHAAR aims to help the DJ's to prevent the ear damages.